Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 11 februari 2019

Kalvjakt i snålblåst

Vi har fortfarande ett gäng oskjutna kalvar kvar på licensen inom vårt ÄSO. Sedan ett par år har vi principen att ha avlysningsjakt på alla kvarvarande kalvar från och med 1/1 och älgjaktsperioden ut. Det har gjort att vi hamant betydligt närmare förvaltnignsmålen de senaste åren jämfört med tidigare år.

Jag fick ett pass i den breda kraftledningsgatan som matar ström från Ringhals och norröver. Brett och öppet i snålblåst som snittade på kulingstyrka är inte varmt. Men jag hade min kaffetermos och en luva så det kändes trots allt rätt OK.

Igår var vi sex passare och två hundförare. hundförarna gick in från var sitt håll. Den ena hunden arbetade med älg tämligen omgående men det fröjde innan det kunde konstateras att det var ett ensamt vuxet djur.

Den andra hunden hittade efter mycket om och men älgar, det rörde sig om tjur+ko+kalv. Hunn jobbade med dem i ett reservat mitt mellan mig och min passgranne. I 50% av fallen går älgarna i en situation som denna mot mitt pass och i 50% av fallen går de i mot vinden i skogen utmed kraftledningsgatan istället för att korsa den. I detta fall gick de utmed kraftledningsgatan så det blev inget denna dag.

Vi har ett par helger kvar innan älgjakten är över men jag vet inte vad hundförarna tänker sig så vi får väl se. Hur som helst så har jag för närvarande lite av en vildsvins-hang-up. Jag är nämligen sådan, hag en tendens att snöa in på olika saker under olika perioder och just nu är det vildsvin i mån av tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar