Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 19 september 2011

Ekgarvning av rådjursskinn del 1


Idag påbörjade jag arbetet med att ekgarva ett rådjursskinn. Jag har alltså tänkt mig att göra ett fint läder som kanske kan passa till en jaktväska eller något annat roligt. När man skall göra läder måste skinnet först avhåras. Då börjar man med att veka skinnet, detta innebär att man lägger det i vatten ett par dygn. Mitt kom direkt ur frysen (det var bocken jag fällde för ett par veckor sedan).

Vattnet skall bytas några gånger, om man inte kan lägga skinnet i rinnande vatten. I mitt fall ligger det i en balja under takdroppet och med tanke på de kommande dagarnas väderprognos bör detta vara fullt tillräckligt.

Nästa moment är att avhärda huden, detta kommer att göras i ett kalkbad. Mer om det i övermorgon.

4 kommentarer:

  1. Kommer att bli intressant att följa din blogg om garvningen.
    / Puukare

    SvaraRadera
  2. Vi får väl bara hoppas att det går bra denna gång. Förra gången gick det sisådärbra.... I morgon är det dags att flytta över skinnet till ett kalkbad.

    SvaraRadera
  3. vi håller på att börja bereda ett rådjursskinn och googlar nu runt för att hitta bra recept på hur man ska göra. har nästan bestämt oss för ett kalkbad och blev förstås nyfikna på hur det gått för dig???

    SvaraRadera
  4. Det man nog skall fundera på är vad man skall använda sitt skinn till. Väskor? Kläder? Knivskidor? Möbler? Min ringa erfarenhet antyder att det är något man skall ha med sig.

    Kalkbadet är supereffektivt för avhårning. Jag kommer nog inte att byta avhårningsmetod i första taget.

    Just nu har jag ett nytt skinn igån. Avhårningen är avklarad och det ligger nu i ekgarvningsbadet, vilket påminner mig om att jag måste öka styrkan på badet. Det är i svagaste laget nu. Om 7-10 dagar så skall det skinnet börja torkas, först då kan jag berätta hur det gick. Men fortsätt för all del att läsa de andra delarna i min "sinngarvningsskola".

    SvaraRadera