Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 21 september 2011

Ekgarvning av rådjursskinn del 2


När huden vekats i vatten någon dag eller två är det dags för avhåringsprocessen. Jag har valt att använda mig av en process baserad på släkt kalk.


Skinnet läggs nu i en mättad lösning av släkt kalk. Man kan slänga i lite salt också för att göra lösningen mindre aggressiv. Lösningen skall vara så övermättad att det ligger kvar kalk på botten. Man behöver röra om i baljan med skinnet ett par gånger per dygn. Skinnet skall ligga i kalklösningen tills håren på nacken och/eller benen lossar lätt. Detta tar sisådär fem dagar. Återkommer med ett nytt inlägg när jag nått fram till detta.

7 kommentarer:

  1. Pälsen börjar lossa så smått. Ger mig nog på och skrapar den i morgon eftermiddag.

    SvaraRadera
  2. Hur tjockt blir ett rådjurs skinn/läder ?
    Användning ?
    Jag har börjat sy skinn å päls och letar efter något som är ca 1-2 mm tjockt. Är dom hållbara?
    Tänker på alla rådjurskinn som bara slängs.
    Trevlig blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skinnen blir tunna, ligger nog kring de 1-2 mm som du är ute efter. Skulle säga att de är mer lämpade för kläder och små kaffepåsar mm än bälten knivslidor och väskor.
      Håller med om att det slängs väldigt många viltskinn som man mycket väl hade kunnat göra något roligt av. Men så länge skinnen slängs i naturen så kommer de i vart fall till nytta, de äts upp av asätare eller återgår i kretsloppet på annat sätt. Hänger man upp de flådda skinnen med köttsidan utåt så ser det rätt makabert ut men det blir perfekt för småfåglarna att picka i sig mat ifrån, särskilt från vildsvinsskinnen.

      Radera
    2. Sant, på det viset går aldrig naturprodukter till spillo, allt går tillbaka i kretsloppet.
      Jag gissar att det är skillnad på ålder kön mm hur skinnen är med. Var detta ett bock, ålder ?
      Kan man få köpa en experiment bit/restbit ? Duger dom att punsha mönster i där dom är 2 mm ?

      Radera
    3. Tyvärr har jag inget kvar, har inte garvat skinn på ett par år nu. Det har het enkelt inte blivit tid.
      Jag minna inte vad detta var för djur men rimligen blir de lite grövre i takt med ålder. Om där föreligger någon märkbar könsskillnad vet jag inte.
      Punsha mönster, du menar banka in mönster? I så fall tror jag det i vart fall på ryggbitarna. Men pauta, dvs flytta rårand, tror jag inte skulle funka så bra.

      Radera
    4. Okej ! Jag tackar för alla svaren !
      Det ligger nära det jag söker så det blir nog att garva en bock när tillfälle ges.

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera