Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

söndag 2 oktober 2011

Rökgarvning av älgskinn del 1


Såhär lagom till älgjakten har jag dragit igång ett nytt skinnprojekt. Att rökgarva ett älgskinn, eller i alla fall ett halvt (från en kalv). Jag hittade det i min ena frys när jag städade där härom dagen. De inledande stegen är desamma som för ekgarvning av rådjursskinn, men jag sammanfattar dem lite snabbt:

Först får man veka skinnet, dvs lägga det i vanligt vatten. Hur länge detta tar beror på om det varit torkat, saltat eller fryst. Se ekgarvning av rådjursskinn. Skrapa skinnet om hinnorna börjat lossa när det är dags att:

Lägga skinnet i kalkvatten. Här är det bra att återanvända ett bad som använts tidigare. Processen startar snabbare då. Skinnet skall ligga i kalkbadet tills håren lossar lätt. Se ekgarvning av rådjursskinn.

Avhårning och avkalkning finns det också beskrivningar av i ett tidigare inlägg.

Jag återkommer med bilder och beskrivning av nästa steg om någon vecka när skinnet är avhårat och avkalkat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar