Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

söndag 9 oktober 2011

Ekgarvning av rådjursskinn del 7


Senast tog jag skinnet ut ekgarvningsbadet, vred ur det och hängde det på tork. Det jag sedan gjort är inte "by the book", utan snarare ett dynamiskt handlande baserat på hur jag tänker använda skinnet i framtiden.

När skinnet börjat torka, börjat uppnå en "lagom" arbetsfuktighet tog jag en bit och tillverkade en spontan knivskida helt utan mall. Skinnet var lättarbetat och jag valde därför att frysa in det. Detta för att i framtiden slippa lägga det i blöt inför varje tillfälle då jag tänker sy något. Istället räcker det att plocka upp det ur frysen och låta det tina tillräckligt för att det skall kunna vikas upp och en lagom skinnbit skäras/klippas loss.

Skinnet är som sagt lättarbetat och mycket formbart. Skulle tro att man kan skapa riktigt intressanta former med det om man så önskar. Det finns dock ett problem. Det är ganska tunnt, vilket gör att det inte lämpar sig för hela knivskidor utan snarare för en "holk" som sätts på ett bladskydd av annat material. Tänk på en halvhornskniv (lappkniv) med ett smalare läderparti som täcker knivens handtag så förstår ni vad jag menar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar