Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 23 januari 2012

Skjutstöd, do it yourself






Förr i tiden fotograferade jag massor och har givetvis kvar en massa prylar från den tiden som mest står. Jag har experimenterat lite med att använda ett trebensstativ som skjutstöd men insett att det blir för klumpigt att smyga med så det senaste jag gjorde var att ordna ett skjutstöd av ett gammalt enbensstativ.

Det jag använde var:
  • Enbensstativ av märket manfrotto
  • delar av ett grepp som satt på en gammal Nikon F801 (här var jag ute efter gängan)
  • ett fällhorn jag hittade härom året.
  • skruvar, limm etc, dvs förbrukningnsmaterial.
Jag sågade helt enkelt bort rosenkransen på hornet (kommer väl till användning till någon kniv framigenom tror jag). Borrade, limmade och skruvade fast plattan från kameran. Därefter fromades plattan. Den vart lite ful i kanten efter slipnigen så jag limmade helt enkelt dit lite slip och sågretser....

Stödet är tredelat väger kanske sisådär 6-7 hekto (får ta och väga det i kväll). Det är väldigt stabilt (har faktiskt använt det som vanringsstav vid fjällvandring en gång).

Stödet tillverkades för kanske 2 år sedan och har använts flitigt. Till praktisk jakt har det använts betydligt oftare än fast monterade benstöd, men det beror nog mest på att vi har få delar av jaktmarken där det i praktiken funkar med liggande skytte.... Enda nackdelen jag märkt är att det är lite bullrigt när man stöter emot kvistar och träd när man smyger.

(Om någon känner igen bilder och text så beror det på att jag tidigare presenterat projektet på jaktsnack)

3 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack.
      Nu var det iofs ett fällhorn men jag gillar att använda mer av djuren jag skjuter än bara de ätbara delarna...

      Radera
  2. Det var ju en fiffig idé!! Snyggt att använda fällhorn som man säkert kan göra massor av om man hittar dem. Du kanske kan göra flera och sälja...

    SvaraRadera