Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

söndag 16 oktober 2011

Rökgarvning av älgskinn del 4

Efter tvätten i såpvatten var det så dags för rökning. Först hade jag tänkt hänga ner skinnet i skorstenen. Men hustrun protesterade vilt... Fick hitta på en annan lösning istället. Bygde en ställning av järnstänger på vilken jag hängde skinnet. Ovanpå den lade jag gamla takplåtar för att leda så mycket rörk som möjligt till skinnet. Under eldade jag med surved med blöta barksjok överst. Attans vad det rök. Men en kort stunds bortavaro medförde att delar av skinnet brann upp..... jag doppade det i vatten.

Nu hänger det på tork. Vi får väl se om ett par dagar hur det blev. Inte riktigt som jag tänkt mig, det kan jag garantera....

Återkommer med slutresultat och sömnadstest.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Tack för den fina beskrivningen på hur du Ekgarvar rådjursskinnet, nu är det bara slutresultatet av älgkalvsskinnet rökgarvning som jag skulle vilja läsa om.

    Vh Monzan

    SvaraRadera
    Svar
    1. da nada.
      Tyvärr kom jag inte längre än såhär... Det kom annat emellan och när jag skulle ge mig på skinnet efter ett par månader så var det mögligt. Jag mitt spån hade lagt det i en tät påse innan det var helt torrt....

      Radera