Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 20 september 2011

Att flå en iller


När man flår en iller, mink, mård eller liknande börjar man med att lägga tre snitt ner mot analöppningen. Ett från varje ben och ett utefter svansen. Krign analen lämnar man en trekant av skinn. Skinnet kring tassarna kan man kapa eller så kan man ta med klorna, det är en smaksak.


Ungefär så här skall det se ut när man flått loss svans och bakben. Därefter hänger man djuret i bakbenen.


När djuret hänger i bakbenen börjar man kränga skinnet över kroppen på det. På denna bild har jag kommit halvvägs. När man kommer till frambenen kan man antingen öppna upp dessa med två snitt eller flå av dem. Jag brukar flå av dem. Skinnet kring tassarna skär jag av, man kan även flå så att klorna följer med skinnet.


Framme vid huvudet får man börja använda kniven när man flår av skinnet vid öronen, ögonlocken och läpparna.


Såhär kan en flådd iller se ut när den ligger invid sitt skinn. Som ni ser har jag lämnat tassarna.

Detta var mitt sätt att flå på, det finns lite varianter. Inom en snar framtid skriver jag några rader om hur man tanar skinnet.

10 kommentarer:

  1. du är ju för fan helt dum i huvudet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. FY SÅ VIDRIGT!!!!
      Hur kan man göra så mot ett litet oskyldigt djur.
      Du har ju övertaget eftersom du är människa. Djuren skall ha sina skinn ifred. I denna nya moderna tid med konsten att tillverka djurskinn av syntet på ett fantastiskt sätt skall ingen människa behöva klä sig i stackars djurs skinn.
      Inte konstigt att världen är full av mordlust... så primitivt!!! Sluta upp med lustmorden och pengajakten så blir alla människor lyckligare. Allt annat är bara vidrigt äckligt och förnedrande ...usch

      Radera
    2. Syntet är ju ett himla naturvänligt material.... INTE!

      Jag undviker pretroliumprodukter så mycket jag kan och väljer i de lägen jag kan naturmaterial. Mer än gärna skinn, givetvis ekoberedda då krom är ett väldigt otäckt ämne och vanligt inom konventionell garvning. Då är syntetskinn aldrig ett miljövänligt alternativ.

      Radera
  2. Att bara slänga det skjutna djuret hade varit dumt. Nu tog jag tillvara på det och vidareförmedlar kunskapen om ett hantverk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, nu fanns det ju alltid en möjlighet att avstå från att skjuta illern (ifall det var du som sköt den). Men när den nu väl är skjuten kan du ju lika gärna ta vara på den.

      Radera
    2. Visst kan man låta bli att skjuta iller och mink. Men problemet med dessa är att de ofta är skadedjur som dödar ganska mycket andra djur urskiljningslöst utan att följa naturliga signaler.

      Har man 20 höns och det kommer in en iller så har man antagligen inga höns kvar. Alltså kanske man måste sätta fällor eller passa för att göra sig av med ovälkomna djur som hotar ens leverne.

      Radera
  3. Mycket enkelt och bra illustration av hur man flår en Iller/Mård, tack till Leif, och till dig anonum citerar jag bara ditt påstående.

    SvaraRadera
  4. Det är lite intressant. På bloggen finns mängder med bilder och texter kring döda djur, men just denna blogpost rör upp starka känslor.

    Jag har fått mängder av hatiska kommentarer som jag givetvis inte lägger upp, så om du ogillar att man tar till vara på de djur man skjuter så kan du antingen komma med konstruktiv kritik eller ge fasen i att kommentara alls. Hat och hot kommer inte att läggas upp, den första kommentaren undantagen då den är ett bra exempel på ett trångsynt urbant betraktarperspektiv.

    SvaraRadera
  5. Dessvärre finns det många så kallade djurvänner som inte har förståelse för hur ekosystemet fungerar. Men visst ser det lite läskigt ut om man inte sett det förr. Förmodar att Anonym ovan inte äter kött och fisk, men jag som gör det föredrar kött från djur som levt fritt, typ vilt och lamm för den delen.
    Jag undviker också, i möjligaste mån, syntetmaterial men det är naturligtvis omöjligt i längden eftersom att alla de som tillverkar sådant vi konsumerar blandar in syntetmaterial i våra kläder etc. Jag är dessutom väldigt tveksam till bomullsprodukter med tanke på hur mycket vatten och gifter som används vid produktionen.

    Jag vet inte om jag någonsin kommer att jaga pälsvilt men jag skulle allt bra gärna vilja få tag i mården som tog våra hönor.

    Tack för instruktionen! Jag ska ge mig på rådjursskinnet under min semester och tänker följa din instruktion! Men var fasiken får man tag i ekbark?

    SvaraRadera
  6. Snyggt ska prova flå imorgon då jag fick tag på mink i hönshuset

    SvaraRadera