Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

lördag 1 oktober 2011

Ekgarvning av rådjursskinn del 6


När skinnet är genomgarvat är det dags att plocka upp det ur barkbadet. Det är nu, om behov finns, att skrapa köttsidan en gång till. Sedan gäller det att få ut så mycket vatten som möjligt ur skinnet innan det hängs på tork. På bilden ovan har jag spikat fast skinnändarna i en huggkubbe och bildat en "ögla". Genom öglan har jag trätt en regel för att kunna vrida ur så mycket vätska som möjligt.


När man dragit ur så mycket vatten som är möjligt så vecklar man ut skinnet. Därefter hängs det på tork, så luftigt som möjligt.

Nästa inlägg, det sista i serien, kommer att handla om hur man mjukgör skinn. Sedan kan jag nämna att jag i djurfrysen hittade ett halvt älgkalvsskinn. Har nu lagt det i blöt och om det är ok så kommer jag att bereda det som nästa projekt. Vi får väl se om jag ek- eller kanske algarvar det.

2 kommentarer: