Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 28 april 2011

Lädersmorning


Grundrecept:
1,9 kg grävlingfett
1,5 dl tjära
0,5 dl bivax

Kunde jag följa det?

Nej!

Såhär gick det istället:
1/ putsade bort en massa fett från en grävling jag hade i frysen. Ca 2 liter blev det i en kastrull.
2/ kastrullen sattes på en kokplatta. Inget vattenbad eller annat bjäfs här inte.
3/ efter 2 timmar på relativt låg temperatur hällde jag på lite tjära. På med lock och koka en stund till.
4/ i med en näve bivax. Koka lite till
5/ tappa upp på burkar. 4 st glasburkar blev det, in alles lite drygt 12 dl skulle jag tro. Resterna i kartrullen smorde jag mina kängor och arbetshandskar med.
6/ låt stå. Nu efter ett par tre dagar är konsistensen på lädersmorningen bra.

Då återstår bara att övertala familjen att börja använda smorningen nu då......
Och ja, det luktar rätt mycket att göra sådan här smorning, men när tjäran väl hällts i så är det just tjära det luktar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar