Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 31 augusti 2018

Test: ESEE 4

Vid det här laget har åtskilliga knivar fårn amerikanska ESEE passerat mina händer. Gemensamt för dem är att det är rejäla knivar bygda för hårda tag. De är relativt lågt härdade och i kolstål, vilket ligger i linje med ESEEs överlevnadsfilosofi. ESEE anser att det viktigare med en kniv som är lätt att skärpa upp på en sten i skogen även om den tappar skärpan snabbt snarare än en kniv med rakknivsskärpa som man måste ha specialstenar för att klara att få upp skärpan på. Det är verkligen något att fundera över, som jägare måste man alltså vara berdd att bryna upp sin ESEE med jämna mellanrum när man styckar eller på annat sätt tar ur djur.

 Slidan är modulär. Man sätter helt enkelt dit den typ av upphängare man trivs bra med, vill man ha en hängande slida så fixar man det, vill man ha den horisontell i bältet så går det med. Kniven sitter bra nog att man kan bära den hängande upp och ner i ryggsäckens axelremmar om man vill det. 


Kniven är försedd med jimping på ryggen, detta för att man skall kunna ta stöd med tummen mot bladryggen. Just detta exemplar har den tidigare ägaren slipat bort en del av lacket på, då går det att använda eldstål, vilket inte går på en originalESEE om man inte använder eggen. 


De ESEE jag tidigare testat har varit Izula och ESEE 3, vilket är två knivar som båda är mindre än den nu aktuella. De är båda mycket bra men kanske lite mer för småvilt än högvilt. Jag har även testat ESEE 5, den är väldigt stor och tung även om den inte är så lång. Kraftigt overbuilt kan man säga om den, jag trvdes inte alls med den. Jag gillar ESEEs filosofi och knivar (undantaget nr 5) men av någon anledning har de aldrig blivit kvar, samtidit har ett nytt sug efter ESEE ständigt infunnit sig när ESEE saknats i knivgarderoben. Det är i och med ett köp av en ESEE 4 nu åtgärdat. Jag köpte kniven begagnad och min tanke är att bygga om den, men först recenserar jag den.

Knivbladet är i kolstål, kvaliteten heter 1095, och den är härdad till 55-57 HRC. Bladet ä pulverlackat för att inte rosta. Bladtjockleken är 4 mm vilket matchar längden på 11 cm väl. Knivens totallängd ligger på 23 cm. Handtaget är i G10 och slidan är i kydex. Den finns i hur många färgvarianter som helst men jag tycker att orange är rätt smidigt på en jaktkniv, då tappar man inte bort den i första taget.

Kniven ligger bra i handen, även om det är något kort. Jag har egentligen inget negativt att säga om kniven. Den är mycket rejäl och fungerar mycket bra till alla möjliga jaktliga uppgifter, möjligen är bladet aningen brett för att sota mindre hjortdjur. Men det spelar ingen större roll eftersom man ändå alltid har flera knivar med sig (eller hur?). Priset i sverige ligger på runt 1700 kr, det är mycket pengar för en kniv i ett ganska ordinärt stål. Men då skall man vara medveten om att ESEE har en livstids no questions asked guarantee. Det innebär faktiskt att man kan övningsskjuta på sin ESEE, skicka in den med hänvisning till garantin och få en ny.... Om det är värt några extra hundralappar eller ej får man fundera på. ESEE dyker upp med jämna mellanrum på begagnatmarknaden, men köper man ESEE så skall man alltid kolla upp det unika serienummer kniven har eftersom det finns förfalsningar på marknaden. Så skall man köpa en så googlar man alltid ESEE - fake - #, då dyker det upp länkar till vilka serienummer man skall se upp med. Eller så köper man dem från en auktoriserad ÅF, som knivbutik.

3 kommentarer:

  1. En nästan fantastisk kniv! Jag gillade allt med den utom handtaget. Det tyckte jag var alldeles för smalt för mina relativt normalstora/stora händer. Såpass att det va obekvämt att arbeta med den vilket resulterade i att jag sålde den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det kan jag hålla med om. Är inne på att slipa bort fingerskyddet och på så sätt förlänga den del av handtaget man lätt kan använda när jag kommer igång och moddar den.

      Radera
  2. Ska bli spännande att se tillvägagångssätt och resultat!

    SvaraRadera