Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 23 augusti 2018

Skyddsjakt på vildsvin

I går strax efter middagen fick jag ett samtal nere ifrån byn om att det varit mycket gris i veten de senaste nätterna. Bertil, som ringde, hade sett grisar vid 11 tiden på kvällen och han beskrev var.

Jag diskade upp, plockade fram lite utrustning och umgicks med familjen. När ungarna lagt sig for jag iväg. Var väl ute på gärdet halv elva - elva. Smög utefter en traktorväg ner till en bäck. Månen tittade fram till och från. Vände om och började gå tillbaka. Befann mig på en vall invid veteåkern när jag hörde ett grisskri och lite brötande. Sedan något som lufsade fram. Strax dök det upp en mörk skugga vid muren. Den stannade till och klev över.

Ut på vallen kom en gris. Kraftig ragg över nacken och kilformad så spontant bedömde jag det som en galt. Jag höjde bössan och fann bogen i den gula triangeln på mitt Trijicon. Kramade av och kunde se grisen säcka ihop. Gock fram och konstaterade att den var död, men tyckte betarna var väldigt små i förhållande till kroppen. Var det en sugga trots allt? Nej, där fanns ju en penis...

Jag gick och hämtade bilen och hunden. Essa fick göra ett minimalt dödsök, allt för att vänja henne vid gris. Sedan tog jag hem grisen. Jag har inte vägt den men jag uppskattar att levandevikten låg på i storleksordningen 75-90 kg.

1 kommentar:

  1. grattis! verkar som grisarna ökat runtom i trakten de senaste åren..

    SvaraRadera