Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 14 augusti 2018

En skärgårdsgrävling

I dagarna har vi varit i Bohusläns skärgård. Där har vi en stuga och där finns en av mina jaktmarker. Ett av syftena med att jaga på ön, som för övrigt är ett naturreservat, är att ligga på framför allt mink och grävling med avsikten att underlätta för vadare och andra markhäckande fåglar att klara sig.

Så härom kvällen satte jag mig vid en sprickdalgång. Längre bort i dalen, inne bland enbuskar, finns ett jättestort och gammalt grävlingsgryt. Grävlingen har två vägar ut, åt väster eller öster. Eftersom vinden var från öst satte jag mig väster omgrytet och väntade. Jag satt från strax före 20 och strax efter 21 dök det upp en grävling. Jag fann bogen i hårkorset och grävlingen blev kvar på platsen. En fjoling tror jag, sugga. Det skottet räddade flera vadarfåglar till våren....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar