Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 19 juli 2018

Test: multiverktyr Gerber MP1

Jag ramlade på en Gerber MP1, ett multiverktyg, härom sistens och bestämde mig för att testa. Har en äldre Leatherman sedan tidigare men den har hustrun mer eller mindre lagt beslag på så det fanns ett behov av något eget....

MP1 är i stål och vad som verkar vara micarta av något slag alternativt något compositmaterial. Den har mängder av verktyg:

  • tång med avbitar- samt kabelskalarfunktion, tången är fjäderbelastad.
  • slätt knivblad
  • tandat knivblad
  • bitshållare med en stjärnbit i
  • 2 spårmejslar
  • Bräckjärn (rejält)
  • kapsylökknare
  • litet stämjärn med en slipad långsida
Verktygen låser sig i utfällt läge vilket alltid är bra. Handtaget är mjukt rundat och ger ett bra grepp, skär inte alls in i handen på samma sätt som äldre generationer av multuverktyg. Jag har testat det ganska mycket och det levererar som det skall, särskilt förtjust är jag faktiskt i bräckjärnet som jag haft väldigt mycket nytta av. 

Min främsta invändning mot det är att det glappar och att det inte går att göra något åt. Sedan har vi det där med priset, verktyget är apdyrt, flera butiker tar närmare 2000 kr för det. Jag hittade mitt för 550 kr vilket är mer rimligt men även det lite för mycket med tanke på hur det glappar. 

Sammanfattningsvis så är det bra med ett multiverktyg när man är i skog och mark oavsett om man fiskar, jagar eller vandrar. Man kan åtgärda och fixa saker som strular på ett enkelt sätt. Med lite fler bits så hade jag kunnat skruva isär de flesta av mina vapen med verktyget. Men mitt slutomdömme blir trots detta att undvka MP1, verktyget är helt enkelt på tok för dyrt i förhållande till vad man får - undantaget om man som jag hittar det för ett par hundra. 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar