Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 9 mars 2018

Eldstål med läderfodral

Härom dagen tillverkade jag ett eldstål med läderfodral.

Eldstålet var ett oskaftat stål, 8mm tjockt, från Ligt My Fire (samma som deras "army"). Det köpte jag från Casström. Det finns billigare eldstål att köpa men eftersom det är stor skillnad på hur mycket gnistor olika stål ger och för att jag har bra erfarenhet av Light My Fire så valde jag detta stål.

Stålet sattes i en träbit, en rotbit av sälg med mycket masurbildning. Träbiten formades, den blev större än de flesta andra handtag jag sett på fabrikseldstål men det var medvetet eftersom jag tycker att de ofta är för små för att man skall få ett riktigt bra grepp om dem. Den formade träbiten slipades och oljades in.

Fodralet syddes av spilläder jag hade liggande. Jag gjorde ingen mall utan arbetade dynamiskt. Sömmen är vanlig skomakarsöm, dvs man syr med två nålar och två trådar löper genom varje hål. Tanken med fodralet var att det skule vara möjligt att bära på olika sätt. Det är möjligt att fästa i bältet, att knyta på molleremmar på en väska eller knyta fast på en slida. Hur jag bär det får vi väl se framöver men just nu har jag knutit fast det på en större knivslida.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar