Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 15 mars 2018

Christer Jarlås och jakten på tjuvjakten

Miljöåklagare Christer Jarls jagar tjuvjägare. Jag har roat mig med att fånga upp lite Jarlås-citat genom tiderna, budskapet är genomgående att "tjuvjakten ökar". Personligen får jag en lustig ögonblicksbild av sagan om pojken som ropar varg:

2018:
"– De indikationer som finns tyder inte på att det minskar trots att vi i dag har tillåten jakt på rovdjur, säger han."
"– Tittar man på hur det är idag så är det kanske värre än det var då, konstaterar han."

"– Vi bara skrapar på ytan, det lilla vi kommer åt och det lilla vi kan lagföra. Det här är en brottslighet man kan ägna sig åt utan någon större upptäcktsrisk, säger han till SVT Västernorrland"

"– Det största problemet idag är att vi inte har en bred acceptans för den lagstiftning vi har och där har ju politikerna misslyckats kapitalt, säger Jarlås."

"– Vi har stött på väldigt motstånd från vissa poliser att utreda den här typen av brott, säger miljöåklagare Christer Jarlås."

Och så håller det på år efter år. Gunnar Glöersen diskuterar Jarlås tendens att förstora problemen i en blogpost från 2011, den är ytterst läsvärd och jag tror att den är minst lika aktuell nu som den var när den skrevs.

I en blogpost från i fjor roade jag mig för övrigt med att granska Jarlås uttalanden från det årets vargsymposium och jämföra dem med svaren från de han gick till angrepp mot, primärt polisen och länsstyrelserna. Genomgående slår kritiken tillbaka på Jarlås som inte förefaller bedriva sitt jobb speciellt bra eller effektivt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar