Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 3 februari 2017

Plast - dags att skärpa till sig!

Läser i Sydsvenskan (en TT-artikel så den finns på fler ställen) om den första småhuvudvalen som skådats i Norge. Ingen upplyftande händelse då den flöt iland döende så den fick avlivas. 

När valen dissikerades fann man massor med plast i magen:
– Magen var helt fullstoppad av plast. Runt 30 plastpåsar och en del småplast. Det är väldigt sorgligt, säger zoolog Terje Lislevand vid universitetet i Bergen till NRK.
Plastfylld mage innebär förstoppning och minskade möjligheter till näringsintag. Lidande och svält var vad valen upplevde mot slutet av sitt liv:
– Det finns det inget tvivel om. Jag törs inte säga hur länge det har tagit att fylla upp magsäcken med plastpåsar, men plastpartiklarna har hopat sig och skapat en propp i systemet, säger Lislevand.
Detta fick mig att fundera. Vi har plockat mycket plast på stränderna genom åren, men hur mycket sprider jag och min familj medvetet eller omedvetet?
Jag tror faktiskt inte vi sprider så mycket plast, däremot finns det ett tillfälle där jag verkligen behöver ändra beteende. Det gäller hagelskyttet. Jag måste bättra mig och byta från plastförladdning till filtförladdning. Oavsett hur mycket man går över ett gärde vid duvjakt så lyckas man sällan få ihop ens 50% av plastförladningarna. Och i viss annan terräng är det inte ens lönt att leta.... Nej, det får bli årets löfte till miljön - inga mer plastförladdningar!

3 kommentarer:

  1. Plast finns det mycket av i havet. Både större bitar men även i form av microplaster som finns i diverse slipmedel bland annat. De större bitarna uppfattas som maneter eller annan föda och äts och de mindre uppfattas som plankton.. Tyvärr finns det redan öar i havet bestående av plast. Att plastbanta borde fler försöka..men det är inte lätt..allt runtomkring oss består av plast..i många fall farliga plaster som släpper ifrån sig gifter.
    Plastförladdningarna brukar jag leta rätt på efter jakten..men som du säger så är det svårt att hitta samtliga...

    SvaraRadera
  2. Så här inför jägarexamen har jag övningsskjutit hagel en del med min gode vän, mycket underhållande och svårare än vad jag trodde. Luftgevärsskytte var inte meriterande för hagelsvingen. Men övning ger färdighet, och lådvis med skjutna hagelpatroner. Vad gör ni med dom? Lämnar man in dem på inköpsstället, går det som restavfall, vad gör man isåfall med patron som klickat? Känns inte ok att slänga i pressen på en sopbil. Jag hade blivit nervös inför en hög patroner i sopkärlet om jag var sopgubbe. Och dom ska man ju hålla sig väl med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tomma hagelpatroner brukar jag källsortera som plast. De t fåtal som klickat vet ej fasen. De ligger nog i en låda på vapenskåpet tror jag. Jag antar att butiken borde ha skyldighet att ta dem men jag vet faktiskt inte.

      Radera