Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 10 mars 2016

Knivar för jakt

En av mina favoritböcker på jakttemat är jägarens nya kokbok. Fenomenala beskrivningar av hur man hanterar djur från skott till tallrik, en riktig guldgruva. Jag rekommenderar den varmt. 
På sidan 82 tas knivar upp. Det är bra. Men jag tycker texten och resonemangen lämnar en del till övers. Såhär ser sidan ut:
De tre första knivarna beskrivs som bra jaktknivar för passning och arbete inuti slaktkroppen. Det stämmer bra. Möjligen är de första två för korta för att sota en älg, hjort eller gris. 

Den fjärde kniven har mer av en flåknivsprofil. Och ja, den ser ut som en bra flåkniv men storleken gör att den bör vara bra för passning och arbete inne i djurkroppen, inte minst som man kan hålla högt upp på den. Man bör kunna arbeta med den genom att hålla i bladet. Sotning är dock svårt. 

 Fällknivens fördel sägs vara att den är lätt att hålla mycket ren. Jag håller inte med. Fällknivens nackdel är skrymslen och rörliga delar där bakterier kan gömma sig om man inte anstränger sig vid diskning. 

Kniv nr sex beskrivs som vanlig men klumpig och olämplig, mer av en styckningskniv än jaktkniv. Jag tycker personligen att författarna tänker fel. Det är en mycket lämplig jaktkniv, storleken gör den perfekt att spänta ved till kaffeelden. Med lita träning och vana fungerar den bra till passning och flåning samt sotning av stora djur. Den är dock svårhanterad inne i djurkroppar. 

Sista kniven är en styckkniv. 

Författarna framhåller att man behöver flera knivar när man är ute och jagar. Jag håller med. Detta är mycket viktigt. Det skall alltid finnas en ren kniv kvar att plocka fram när det behövs. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar