Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 13 oktober 2011

Valpfundering - tysk jaktterrier



Jag var och kikade på valp igår kväll. Har hittat en intressant kull tysk jaktterrier. Nu går funderingarna och diskussionerna därhemma fram och tillbaka. Mycket är rent praktiskt. Annat kretsar kring ansvar. Givetvis funderar jag på om det är en lämplig förstahund, å andra sidan är hustrun min uppvuxen med hund så det blir inte en förstahund för familjen. Men samtidigt är det jag som kommer att ta det största ansvaret för den.... Så en infallsvinkel är om det kan vara svårare att fostra en sådan hund än att leda, ha budget- och personalansvar för ett intensivt projekt värt 10,7 miljoner med som mest 15 deltagare som jag hade för ett par år sedan. En annan infallsvinkel är om vi har tiden för en hund i familjen. Nu kan jag iofs ta med hunden till jobbet. Men nog är det mycket att fundera på. För det vi överväger är trots allt en ny familjemedlem.

Vad har ni för erfarenhet av tysk jaktterrier?
Positivt?
Negativt?
Jaktligt?
Socialt?
Småbarn?

2 kommentarer:

  1. En hård hund. envis, egensinnig.
    Lite åt tax-hållet.
    "Kommer kallad men ej strax, ty född till slav är ingen tax"

    Generellt så hänger det ju mer på ägaren i slutändan.
    Konsekvent, konsekvent, konsekvent...
    Och alltid ska husse ha sista ordet.

    Det finns bra mycket mer slarviga, lata hundägare som inte berättar för sina hundar hur de ska uppföra sig än dåliga hundar.

    SvaraRadera
  2. Det är väl kanske där skon klämmer. Jag har ingen aning om hur jag skulle funka som hundägare.... Jag ser mig själv som konsekvent, men man vet ju aldrig förrän man verkligen utsätter sig för situationen.

    SvaraRadera