Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 7 oktober 2011

Bly och kulor från en musköt


På bordet framför mig ligger två kulor, de ser nästan vitmjöliga ut. Det är blyet som oxiderat, kulornas kärna är fortfarande intakt. Oxiden når bara någon mikrometer in i kulorna, detta trots att de legat på plats i över 150 år. De båda kulorna väger 32 gram tillsammans, ungefär som en ordinär hagelladdning för kråkjakt.

Samtidigt verkar EU-s intresse så sakterliga åter vakna för bly i ammunition. Saken har utretts några gånger tidigare, t.ex finns en större rapport utgiven av Naturvårdsverket. I rapporten konstateras att en stor miljövinst redan gjorts genom att inte tillåta blyad hagelammunition vid lerduveskytte på skjutbanor, samt att förbudet mot blybaserad hagelammunition vid jakt i våtmarker och grunda hav/sjöar också utgör en stor miljövinst. Diskussionen kring detta med eventuellt blyförbud är stor, där finns många aspekter att ta hänsyn till. Samtidigt som man skall vara medveten om att bly i fast form är en tämligen stabil metall. Problemet för miljön var primärt blyad bensin och andra blyföreningar, men detta är åtgärdat och vi ser sedan många år direkta effekter inte minst bland toppredatorerna i olika näringskedjor.

Kulorna på bordet framför mig är olika. Den ena lite kantstött, delvis tillplattad. Antagligen är den avfyrad vid något tillfälle. Den andra har gjuttappen kvar. Den är inte färdig att användas, tappen har inte klippts av eller filats ner. Kulornas diameter är ungefär 14 mm, kanske 13,5 mm. Men jag vet inte riktigt vad jag skall göra med dem. Har ingen direkt lust att förvandla mitt hem till ett museum. Kanske kan jag hitta på ett sätt att bygga in dem i en kniv jag gör i framtiden? Vi får se. Eller så blir de bara liggande. Som så mycket annat. Som ett litet monument över svunna tiders jakt.

Tillägg: strax efter att jag skrev denna blogpost skrev Fredrik Widemo en om bly på jägareförbundets blogg. Här hittar ni en rapport från Jägareförbundet om bly från ammunition och förgiftning av rovfåglar. Och här hittar ni Jägareförbundets rekommendationer ang bly i ammo. Samtliga är nyttig läsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar