Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 25 april 2011

Att ta tillvara på det mesta

Idag tog jag hand om en grävling som legat i frysen sedan i höstas. Jag:

  • Flådde den, skinnet började jag skrapa. Det skall jag bereda när jag får tid. Antagligen blir det en klassisk jaktväska av det till slut. Givetvis blir det en serie blogposts.
  • Fettet putsade jag bort och gjorde skosmörja av. Återkommer med en blogpost om detta om ett par dagar.
  • Falangerna (klorna) och penisbenet skeletterade jag. Dessa skall bli "indianhalsband" till min dotter, 6 år.
  • Slaktkroppen lades sedan på en myrstack i en nätpåse. Den skall skeletteras på detta vis och skeppas vidare till en osteolog (benexpert) jag känner som håller på att komplettera sin referenssamling av ben.
Det enda som stör mig är att jag inte tog hand om köttet när den var färsk. Annars tycker jag att grävlingen användes hyfsat väl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar