Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

söndag 11 augusti 2019

Kuljaktstig i Varberg

Förra helgen var jag på kuljaktstig i Varberg. Sådana stigar är ett bra sätt att få varierande skjutträning. Stigen hade 6 olika moment, 4 skott på varje:

1/ sälhuvud som visade sig i 3 sekunder med 7-10 sekunders mellanrum, fast stöd.
2/ råbock, frihand
3/ varg, skjutkäpp
4/ dovhjort, skjutkäpp
5/ vildsvin, frihand

6/ björn, profil, skjutkäpp


Avstånden varierade men inga var speciellt långa utan höll sig inom vad den normale jägaren bör klara.
Jag gick rundan två gånger, andra vändan så märkte jag att värmen började ta på mig och att koncentrationen svek totalt. Den gick dåligt, men den första gick bra trots att jag trodde att jag sköt bort mig på råbocken (13 av 16, trodde max var 20). Den första rundan räckte till min stora glädje till en tredjeplats bland knappa 100 skyttar.
På plats fanns även den synnerligen trevliga Nordic Rifleman som gjorde gängningen på min grannes bössa.
Avslutningsvis vill jag framhålla hur välarrangerat det hela var och vilken hög säkerhetsnivå som upprätthålls. Är det standard på denna typ av tävlingar så är polisens egenpåtagna arbete med nya föreskrifter för skjutbanor ett tomt slag i luften. Men det är det faktiskt redan av andra skäl, tex Svenska Sportskytteförbundets SäkB.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar