Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 13 augusti 2019

En grävling för Essa

Igår kom jag ut för andra gången med Essa med målet att fälla grävling. Vi har gansak gott om grävling i trakten och de ställer tillsammans med vildsvinen till stor skada i spannmålsodlingarna. Bara det är anledning nog att jaga dem. Att de går hårt åt småvilt som markhäckande fåglar och gömda ungar på våren är en annan anledning. En tredje är att jag har flera intressenter som vill ha saltade grävlingskinn för hantverkets skull. Kort sagt, det finns många goda anledningar att jaga grävling.

Det var uppehåll när vi strök kopplet runt 21 snåret. Ungefär då brukar vi se grävlingarna ute på fälten men denna kväll höll de sig inne, inte så konstigt för en kvart senare kom världens hällregn. Men vi arbetade oss träget vidare.

Strax före 22, när regnet sedan en kvart upphört och jag börjat torka på överkroppen hördes Essas taktfasta ståndskall. Jag kollade pejlen och gick dit. Såg först inget men sedan upptäckte jag att Essa kört ner en grävling i en hålighet under en stenmur. Grävlingen försvarade sig aggressivt men Essa är ihärdig och ganska klok när det komer till grävling så jag kunde kalla bort henne och skjuta grävlingen utan problem.

Lite jobbigt blev det däremot när vi skulle ha ut grävlingen men det gick bra det med.
En äldre sugga / hona med ganska slitna tänder blev det. Skulle tippa att hon vägde in på dryga 10 kg. Fin och redan dallrande höstfet så nog hade hon kalasat på havre alltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar