Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

lördag 8 oktober 2011

Sanningen om Blundstone

Sedan ett tiotal år tillbaka går jag nästan bara omkring i Blundstone-kängor. Jag tycker att de är sköna. Har slitit ut 3 par, ytterligare ett par är på väg ut och har två par i två olika halvstorlekar som jag går in. Jag tycker alltså att skorna är sköna och bra. De håller ett par år, sedan har jag slitit ut dem. Antingen i sulan (om jag gått mycket på asfalt) eller i lädret (om jag haft dem mycket i skogen eller i odlingarna). Jag har märkt en förändring sedan tillverkningen av kängorna flyttade från Australien till Filipinerna (har jag för mig att det är). Resåren är inte riktigt lika kraftiga och tappar spänsten snabbare nu än tidigare.

Härom dagen gick min hustru till en Blundstoneåterförsäljare för att reklamera ett par kängor som spruckit i sulan. Efter en massa dividerande (iofs vänligt bemötande) konstateras att kängorna är äldre än tre år (svensk reklamationstid). De är även äldre än fem år. Efter ett samtal till Blundstones generalagent i Sverige fick de nämligen beskedet att materialet i ett par Blundstone (för ca 1200-1300 kr) har en beräknad livslängd på 5 år (om vi förstod saken rätt, det var rätt mycket dividerande mellan säljaren och generalagenten)!!!! Fem år känns i min värld ganska lite speciellt som man på Blundstone.se:s hemsida kan läsa:

Sedan starten för över 130 år sedan, har namnet Blundstone blivit något av en legend i Australien, och står för en sko av hög kvalitet.

Blundstone boots har överlevt torka, översvämningar, världskrig och Australiens hårda terräng. Ett par Blundstones håller år efter år, och blir bara alltmer bekväma.

Det som står på hemsidan är med andra ord ren djävla lögn! Ett par Blundstone håller år efter år i max fem år borde det stå! Allt annat är ju totalt fel, inte minst som de själva säger att kängorna har en mycket begränsad livslängd oavsett om de används eller ej....


Alltså:

  1. Köp bara Blundstone om du kommer att använda dem mycket.
  2. Kontrollera ALLTID tillverkningsdatum på dina Blundstone, acceptera inga skor som är äldre än sex månader gamla utan en seriös rabatt på priset!
  3. Spara alltid kvittot, och gör en minutiös kontroll av skorna när det börjat närma sig 3 år från inköpsdatum.

Jag får erkänna att jag är mycket tveksam till om jag kommer att köpa ett par Blundstone igen. Jag tycker inte att kvalitetsmålet känns seriöst!

8 kommentarer:

  1. Jag har nyss köpt ett par Blundstone skor. 44 var för stora och 43.5 för små, så jag köpte 44. Nu har jag ångrat mig och skall gå tillbaka för att byta in dem till 43.5. Kan få in ett finger baktill mellan hälen och kappan på skon om jag skjuter foten i skon framåt.

    SvaraRadera
  2. Köpte flera par Blundstones och la på lager för några år sedan. Ingen bra idé. Materialet i sulan mår inte bra av att ligga - då förstörs det. De måste användas regelbundet - då håller de som sagt 2-3 år ungefär. För mig har det alltid varit sulan som rykt. Vill man ha skor som håller längre får man ju hitta några klassiska randsydda, som går att laga, men då kostar det lite mer också...

    SvaraRadera
  3. Har precis köpt ett par storlek 40 som sitter rätt trångt runt resåren o jag får i ett par tunna sockor. Trodde de var större i storlekarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att de brukar töja sig rätt mycket. Lite beroende på årstid så använder jag Blundstone storlek 9, 9,5 eller 10.

      Radera
  4. Att säga att dom håller år efter år är ju en sanning med modifikation. Jag säljer själv arbetsskor, har sålt Blundstone tidigare och varit RIKTIGT NÖJD..!!

    Som alltid så handlar det om hur mkt man använder skorna. Ett par arbetsskor som du kanske använder 8-12 timmar/dag håller normalt runt ett år. Ett par fritidsskor som du använder under normala förhållanden och som kanske i jämförelse används max 3-4 timmar/dag håller självklart betydligt längre. Så som alltid så måste man ju ställa saker i någon form utav proportion. Att inbilla sig att ett par skor ska hålla i 5-6 år, visst det kan dom väl göra om du kanske går ett par timmar/dag. Återigen tänk efter hur användandet ser ut och i vilka miljöer dom används.

    Att som säljare säga att något håller en viss tid drar jag mig väldigt noga för att göra för det är återigen helt beroende på under vilka omständigheter man brukar skorna i...

    SvaraRadera
  5. Jag har använt Blundstone sedan mitten av 1990-talet. Det jag märkt är en tydlig kvalitetssänkning genom åren. Jag vågar påstå att den började när tillverkningen flyttades från Australien till låglöneländer.
    -lädret slits fortare nu än tidigare
    -resåren i sidorna blir slappa avsevärt mycket snabbare än tidigare.
    -sulorna åldras fortare

    Mitt intryck är med andra ord att man börjat kompromissa med materialet under de senaste 10 åren.

    SvaraRadera
  6. Jag har precis upptäckt att sulan både lossnat spruckit och blivit svampig på mina Blundstone som jag köpte i sverige fast jag inte har använt dom mycke.Jag har tidigare haft 2 par som jag köpt i Australien på 90-talet och som jag gick med varje dag i 10 års tid både på byggen och på krogen, det var bara att lägga på lite skokräm då och då.Men dom sista är en helt annan kvalité. Jag frågade en kompis I Australien och han sa att kvalitén sjönk redan i slutet på 90 talet då fabriken flyttade från Tasmanien till Kina. Så nu är det ett annat märke som gäller i Australien nämligen Redbacks

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Jarmo.
      Bra bekräftlse av det jag hävdar!

      Får kolla upp Redbacks

      Radera