Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 5 juli 2016

Antijaktpropaganda i mitt FB-flöde

Igår dök åter igen denna bild upp i mitt FB flöde:
Det var en god vän och kollega som delade den, som så ofta delades den helt utan kommentar och förklaring till vad delaren ville säga med den. Reaktionerna lät inte väntas, en massa fördömmanden på precis det vis PETA eller vem det nu är som ligger bakom bilden ville.

Eftersom jag sett bilden flera gånger tidigare körde jag googles bildanalys på bilden och ramlade då på en intressant artikel på snoops (dvs förebilden för viralgranskaren) som har granskat bilden. Den har i ovanstående variant snurrat runt på nätet i minst 3 år. Bilden kommer ursprungligen från Frikki du Toit Safaris fotogalleri. Dvs någon har sökt igenom bilderna och plockat en lämplig bild för det budskap man vill förmedla.

Men vad vet vi egentligen om de som är på bilden?
Vi vet INTE om det är en familj även om det känns troligt.
Vi vet INTE om det är någon av dem som skjutit elefanten.
Vi vet INTE om de är rika.
Antagligen sköts elefanten medan den åt, vilket är bra då det blir en lugn situation som skapar förutsättningen för ett bra och dödande skott.

Letar man lite till så blir det extra intressant. Då dyker fler bilder på samma elefant upp. Men med andra människor bakom:
Nu blir det helt plötsligt väldigt uppenbart att den ursprungliga bilden bara är fusk. Eller som min vän uttryckte det när jag försiktigt och stilla påpekade detta för honom:
Intressant, Leif.
Känner mig lite lurad.
Gäller att vara vaksam.
Vilket är exakt rätt tanke. Det gäller att vara väldigt vaksam på allt man delar. Väldigt mycket är inte vad det verkar och än mer finns med en baktanke. Bilden som min vän spred finns med syftet att minska stödet för jakt, särskilt jakt i afrika. Att jakt i afrika är en förutsättning för att skydda flera av de stora hotade däggdjuren framgår såklart inte eftersom det förvisso är logiskt men går tvärt emot de känslor som PETA och andra djurrättsorganisationer appellerar till.

Summa summarum. När ni stöter på denna eller liknande bilder så är det alltid bra att kommentera den. Men man skall alltid göra det lugnt och sakligt. Att kalla någon för idiot gör knappast att de lyssnar och avstår från att dela nästa anti-jaktbild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar