Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 10 oktober 2018

Älgjakt 2018

Älgjakten 2018 började måndagen den 8 oktober på mina marker. Vi hade ne tilldelning på 2 tjur, 1 ko och 3 kalv. Tilldelningen är könsspecifik till varje jaktlag då den frivilliga vägen har lett till oproportionerligt stor koavskjutning tidigare år. Åtminstone hos andra jaktlag, vårt är extremt ordentligt. Nytt för i år är att alla vuxna djur som kvarstår per lucia poolas och det blir avlysningsjakt på dem inom älgskötselområdet. Då kommer även bara kor att vara lovliga. Vid nyår återstår bara kalv och alla kvarvarande djur blir allmänt lovliga för medlemmar i äso:t via avlysning.

Hur som helst. Måndagen var regnig, rejält regning. Jag fick ett bra pass i en granskog så jag var skyddad men såten innehåll ingen älg förutom ett stänkdjur som drällde in på ett bakpass och blev kvar där. En liten tjur. Skytten var inte intresserad av hornen så dem tog jag till framtida knivprojekt. Jag tog skinnet med, det skall beredas till läder. Nu ligger det i kalkbad för at avhåras.

Eftermiddagssåten var lika regnig den. Båda hundarna arbetade på men unghunden fjompade omkring med lite dov och något rådjur. Nåja, hon lär sig väl med tiden vad det är som gäller.... Den andra hunden arbetade på bra med en kviga som till slut gick i pass hos en av lagets åldermän. Han förvaltade situationen väl och älgen blev kvar.

Dag två var finare. Jag hade med mig min son, eventuellt sista gången på länge med tanke på att han börjar högstadiet nästa år och den skolan är betydligt hårdare vad gäller ledighet än vad den nuvarande skolan är. På sätt och vis med rätta, jag tycker folk kunde placera sina semestrar när det ändå är lov men så kommer jag från en lärarfamilj vilket väl präglar denna åsikt.

Vårt första pass var vid en mosse i en skog. Statistitskt sett ett bra pass men vi såg inget. Däremot hade vi hunden arbetandes med ko och kalv sisådär 400 m bort. Alltid uppfriskande att höra hunden i alla fall. I såten sågs flera älgar och en kviga gick i pass men eftersom vi bara hade kvar en tjur så fick den springa vidare. Ytterligare en ko med kalv gick ur såten med den andra hunden hack i häl, gångstånd får man nog kalla det.  Det syntes även gris i såten, men någon skottchans gavs aldrig.

Höjdpunkten för sonen var nog korvgrillningen och det trevliga tjötet kring elden.

Eftermiddagssåten fick jag spendera utan sällskap. På väg ut till tornet såg jag en kviga, ok skottchans men som sagt de var fredade. Efter någon timme drog en älg i mycket hög fart genom tätningen invid mig, såg aldrig kön men kunde konstatera att det var ett ensamt vuxet djur. Mindre än en minut senare kom hunden efter. Halvannan timme senare smällde det på ett annat pass och över radio meddelades det att en tjur fallit. Det visade sig vara en udda 10-taggare med en slaktvikt på 258 kg. Det största djur vi fällt under mina dryga 10 år på dessa marker.

Nu tar vi en paus och bönderna ägnar sig åt att bärga mer hö/ensilage. En andra, i vissa fall tredje, skörd pågår. Allt för att kompensera sommaren.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar