Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 21 augusti 2018

Snabbrostande kniv

I år hade jagmed mig min Casström no 10 på bockjakten. En mycket trevlig kniv som jag recenserat här. När jag tagit ur en av årets bockar så fanns det ingen stans att göra rent kniven och jag ville få bort blod och slem eftersom bladet var av kolstål och kunde bli missfärgat. Då begick jag ett misstag. Jag gick ner till stranden och gjorde rent den i saltvatten. Kniven var inte utsatt för kosterhavets vatten längre än 30 minuter innan metallytorna var alldeles fläckiga av rost. Ni ser själva på bilderna ovan. Detta påminner mig (och er) att man skall vara noga med kolstålsknivar, rengöra dem med sötvatten och se till att olja in dem med tex oliv- eller rapsolja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar