Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 21 augusti 2018

Brunsten verkar över på hemmamarken

Härom kvällen var jag ute och pyrchade bock på min hemmamark. Har inte gjort det tidigare utan bara jagat bock på en annan mark. Jag testade att locka på ett par pass. Tanken är att jag antingen skall locka in bocken eller smyga mig riktigt nära, annars avstår jag skott. Det skall bli en riktigt stark upplevelse eftersom jag har ganska bra med kött i frysen redan.

Jag såg åtskilliga smaldjur och getter, några med enkelkid med faktiskt fler med fina dubbelkid så det verkar faktiskt som om just rådjuren klarat torkan ganska bra hemmavid. Efter någon timme utan locklycka så såg jag en bock på ett gärde med ett smaldjur. De betade fridsamt.

Jag smög fram i ett dike och upp på en liten kulla för att få bra kulfång. Hållet var dryga 100 m, ingen fara med ett skott men det var inte så jag ville fälla min hemmabock. Så jag testade att locka. Testade kidets och getens kontaktläten samt getens ångestläte (givetvis med ett par minuters uppehåll mellan lockserierna). I samtliga fall fick jag som enda reaktion en blick innan såväl bock som smaldjur fortsatte beta. Att smyga närmare var kört, inget skydd och inget kulfång. Det var bara att titta på dem tills de gick in i skogskanten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar