Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 10 augusti 2018

Grävlingjakt

I kväll hade vi möte med jaktlaget inför bockjakten och höstens övriga jakten. När jag kom hem frammåt 21-snåret så plockade jag fram revolver, gps och Essas jaktväst. Det var läge för grävlingjakt.

Vi gick upp till ett gryt men Essa var inte så intresserad, kanske var spåren för kalla - hon behöver rätt färska spår för att gå igång - så vi fortsatte över en äng och upp i skogen. Essa försvann iväg. När GPS-en visade att hon rört sig totalt 2 km från vår gård så var det ståndskall. Jag smög fram och kunde avsluta en grävlinghona.

Därmed rundade vi av kvällen. Det är fortfarande väldigt varmt och för att inte ta ut oss så var det lika bra att sluta på topp.

Hemma så flådde jag grävlingen, jag tänker använda pälsen till flugbindning. Sedan tog jag ur kroppen och skar bort de största köttpartierna. Jag kommer att lämna den till ett museum vars osteologer skall skeletera den och lägga den i den osteologiska referenssamlingen. Kort sagt, kvällens grävlingjakt bidrog till framtida forskning och fiske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar