Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

söndag 12 augusti 2018

Test: Casström Safari

Casström Safari är en liten behändig kniv som tagits fram och saluförs av det norrländska företaget Casström som vid det här laget lanserat flera fina och för jägare intressanta knivar. Lilla Safari är ttoalt 17 cm lång varav bladet ä på 6 cm och skålslipat. Knivstålet är Sandvisk 12C27 härdat till 59 HRC, klassiskt och bra. Bladet är skålslipat, inte min favoritslipning men det funkar i detta fall. Handtaget på mitt exemplar är i svart G10 men den finns även med masurbjörk vilket är både snyggare och dyrare. Prislappen landar på mellan 850 och 1085 kr beroende på vilken version man väljer. Slidan är välsydd och i kraftigt läder.
Jag har använt kniven för EDC (allmänna vardagsgöromål) i några veckor. Den är liten nog att rymmas i fickan och jag tycker personligen att såhär små knivar passar bättre som fickknivar än i bältet. Jag hade därför gärna sett en alternativ slida med lock och utan bälteshölla, det kan tänka sig att jag modifierar min så den blir sådan och om jag gör det så blir det en liten text på bloggen.

Jag har flått och styckat en grävling med den och den levererar som en bra kniv skall. Inga konstigheter där.

Casström Safari är med andra ord en liten trevlig kniv som man gott kan använda när man jagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar