Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

söndag 19 augusti 2018

Bockjakt - kåtbock

På eftermiddagen den 16 augusti gav jag mig ut på mer bockjakt. Jag valde att smyga och locka på en udde som brukar innehålla mest getter i vanliga fall. Vinden var frisk och låg på från uddens spets och in mot viken vilket gjorde att det var ganska lätt att smyga ljudlöst. Eftersom alla enbuskar och tallar rörde sig ganska friskt så kunde jag också röra mig.

Jag stannade till på ett par ställen och lockade. Efter mitt tredje försök så började jag smyga vidare i motvind och ser en get. Jag tar upp kameran och fotar. Smyger lite frammåt när hon försvinner in bakom en liten talldunge. Tänker att hon borde dyka upp på andra sidan. Snart skymtar jag henne mellan grenarna.

Men...

Hon har ju horn. Jag plockar fram lockpipan och testar getens kontaktläte. Ingen reaktion. Testa getens ångestläte, bocken reser sig och jag ser att han är rätt fin. Han tittar åt mitt håll, sedan ägnar han sig åt geten som dök upp brevid. De snurrar runt. Försvinner bakom träden. Kommer fram till vänster om dungen och han bestiger henne. När han är klar höjer jag bössan, finner bogen i hårkorset och kramar avtryckaren. Han rycker till skuttar över en enebuske och ställer sig att titta, två andetag senare faller han omkull. Det rycker ett par gånger i benen sedan är han still.

När jag kommer ner till stugan med honom så flår jag honom. Därefter hänger jag honom i sjöboden brevid morgonens bock. Eftermiddagsbocken är rejälare, ca 10 cm längre rygg än den unga herre jag skjöt på morgonen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar