Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 25 juli 2018

Test: Tretorn Sarek

EDIT 4 februari 2019: igår upptäckte jag torrsprickor i gummit på mina Sarek. Ett par stövlar som köptes våren 2018 dvs mindre än 1 år gamla. Dessutom silikonbehandlade var tredje månad. Jag kan med andra ord konstatera att hållbarheten på Sarek är sämre nu än någonsin tidigare.

I mitten av 1980-talet fick jag mitt första par Tretorn Sarek, sedan dess har jag slitit ut ett dussin par. Snabbst slets de i slutet av 1990- och början av 2000-talet. Då använde de en fullständigt undermålig gummiblandning som gjorde att jag på ett köp av ett par Sarek Millennium fick totalt 3 par stövlar eftersom gummit sprack i hälen och jag kunde reklamera. Nu är gummit något bättre men inte lika bra som när det var petroleumbaserat på 1980-talet.

Under de tre årtionden jag använt Sarek så har stöveln genomgått stora förändringar, inte minste i mitten av 1990-talet då första ändringen av lästen gjordes så den blev mindre tight. Det senaste paret sitter nästan löst vilket gör dem till mer av en jaktstövel för dagsturer än något jag skulle ta för en 10-dagarstur i tält på fjället. Gummit är något styvare nu än förr, att vika ner dagens Sarek så som man kunde förr är det inte tal om längre. Sulans konstruktion har förenklats, tidigare var den träbaserad för att övergå till halvsula i trä och idag vara helt gummibaserad. Tillverkningen idag sker i Kina, det var länge sedan Tretorn outsourcade.

Slutbetyget är att det är en helt OK stövel som är bra för jakt och dagsturer men mer tveksam för långturer. Personligen väljer jag Tretorn framför Le Chameau, inte för att de är bättre det är de inte utan för att de ger betydligt bättre stadga i vristen vilket jag värderar. Jag har tidigare recenserat Viking Trophy II, men de höll inte ens i två år innan de började läcka i en av skarvarna nere vid sulan, så de är jag inte helt positiv till ävenom de satt bra och var rejäla.

Prisbilden på ett par Tretorn Sarek varierar från knappt 900 kr till ungefär 1200 kr.

 Dagens Tretorn Sarek är en rejäl stövel för vildmarksbruk.
 Ordentlig mönstring och vad som verkar vara möjlighet att skruva i dubb (?).
 Tillverkad i kina...
 Ovansidan på 4 par Sarek, från nya årgång 2018 till vänster över till de äldsta från början av 2000-talet längst till höger. Det syns tydligt när man jämför dem att konstruktionen förändrats, tillika formen på lästen. Det två äldsta har fortfarande träkonstruktion i sulan.
 Sedda från sidan blir det ännu tydligare att stöveln var tightare förr. Yngsta stöveln nere till höger, stövlarna blir äldre medsols och den äldsta är således den uppe till höger.
 Jag vet inte varför men sulans mönstring har föändrats flera gånger. De två äldsta (till vänster) har originalmönstringen så som den såg ut även när stöveln introducerades medan de två yngsta (till höger) båda har olika mönstring. Förr kunde man på fjällstigen se om någon med Sarek gått före men det kan man inte längre för dagens mönstring varierar och är svår att skilja från andra märken. Man har alltså valt att släppa ett av Sareks särskiljande drag.
Screenshot från prisjakt där prisbilden framgår. Jag köpte mina på Naturkompaniet över disk eftersom jag är kräsen* med stövlar så ville jag inte beställa dem över nätet.

__________________________
*Jag har svårt att hitta stövlar som jag trivs med och som jag tycker ger tillräcklig stadga i vristen. Varje gång jag är i en affär med stövlar så provar jag de som verkar intressanta och av de 40 senast provade modellerna så har jag hittat 2 (!) som jag tyckt suttit något så när, det är Viking Trophy II och Tretorn Sarek.

1 kommentar:

  1. Under 70- talet och 89-talet gjorde jag flera fjällvandringar med tung utrustning och i delvis krävande terräng. För det mesta satt sarekstövlar på fötterna. Inga problem för föttetrna trots tung packning. Därefter har sarekstövlarna blivit allt sämre. Vandring med tung packning fungerar inte och ofta läcker de i fogarna ganska omgående. Tråkigt när bra saker bara blir sämre och utvecklingen går bakåt.

    SvaraRadera