Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 7 december 2017

Test: Extrema Ratio Col Moschin

Extrema Ratio är en Italiensk high end tillverkare av framför allt knivar för militärt bruk. Deras vid det här laget klassiska kniv Col Moschin är inget undantar, det är en modern variant på en "commandodolk". Kniven är längre än jaktknivar brukar vara, bladet är på 16 cm och hela kniven är 29 cm lång. Bladet är till 2/3 tveeggat. Eggsidan har tandning de innersta centimetrarna vilket gör den lite svåranvänd i jaktsammanhang men väl fungerande för att skära tyg, snöre och rep.

Knivbladet är svartmålat i highendstålet Böhler N690 och härdad till 58 HRC. Handtaget är i gummi och sitter fastskruvat på knivbladet vilket gör att man lätt kan skruva loss det vid rengöring eller för att byta om det gått sönder. Jag fick med två slidor till mitt exemplar, båda i syntetmaterial, den ena täckt och den andra öppen. Slidorna är modulära och kan fästas i stort sett där man har lust och hankar.
 Den öppna slidan, här tror jag att själva slidan är i cordura (motsvarande) och kydex.
 Den täckta slidan. Den är tillverkad i cordura (motsvarande) och plast.
 Den täckta slidans lock i öppet skick.
 Kniven är rejäl, skålslipad med olika eggvinklar utefter rygg respektive egg.
Ett synnerligen greppvänligt handtag i gummi.

Hur funkar då kniven till jakt?

Jag skall vara helt ärlig, kniven är inte speciellt bra till "vanlig" jakt. Den är helt värdelös att öppna upp djur med. Den fungerar inte att flå med. Det går att sota med den och det går att stycka med den men det är inte lätt.

Men kniven har ett annat syfte än renodlad jakt. Det är en kniv skapad att döda med så dess jaktliga ändamål finner man som avfångningskniv. Tyvärr (?) har jag inte haft möjlighet att testa den som det men den jag bytte till mig kniven av hade använt den så och var mycket nöjd med hur den presterade. Efter att ha hanterat kniven så ser jag ingen anledning att betvivla dess duglighet som stickkniv / avfångningskniv. Snarast tvärt om, antagligen är det den bäst lämpade avfångningskniv jag hanterat hittills.

Den som är sugen på en sådan här kniv eller något annat från Extrema Ratio vänder sig lämpligen till Wanderoo så ger de ett kostnadsförslag. Extrema Ratio har en så liten efterfrågan i sverige att i princip ingen har råd att ha dem på lager. Prislapen på en Col Moschin ligger på mellan 3500 och 4000 kr beroende på hur kronan står gentemot euron.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar