Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 6 december 2017

Läget just nu

Det händer mycket i jaktsverige just nu:

  • -Det verkar som om EU kommer att göra förändringar i hur skyddade olika arter är och när det är ok med jakt.
  • -Den svenska vargstammens genetiska status har varit stornyheter i media. Inavelsgraden är mycket hög och en falang anser att det är vederhäftiga argument för att låta vargstammen öka. Jag tycker den bör minska, om inte av något annat skäl så för att då får nytt genetiskt material bättre genomslag och det blir plats för nya vargar...
  • -En forskargrupp har lyft fram skarvens och sälens lokala påverkan på fisken. De föreslår aktiv förvaltning (jakt) som en åtgärd för att inte hamna i en ekologisk katastrof i havet.
  • -Bågjakten har diskuterats ordentligt. Av allt att dömma så kommer bågjakt inom kort att tillåtas. Det skall bli intressant att se hur regelverket kommer att utformas.
  • -Vargar kring Stockholm får snabbare ett skyddsjaktsbeslut än vargar i tex värmland och dalarna...
  • -Det har beslutats om märkliga skyddsjaktsregler på hjortkalvar. 
  • mm mm


Allt detta är sådant som jag i vanliga fall skulle kommenterat ganska omgående, men jag har helt enkelt inte orkat. Jag har nämligen åter sjukskrivits för stressutmattning. Krasst sett så är det samma som förra gången, försäkringskassan tillät mig helt enkelt inte bli frisk innan jag skulle in i grottekvarnen igen.

1 kommentar:

  1. Så trist, känner dock igen det, har en fru som är i samma situation.
    Krya på dig.

    SvaraRadera