Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 17 november 2017

Pragmatism eller ideologi vad gäller Trumpadministrationens trofeimportbeslut

I mitt flöde på facebook noterar jag en massa kritik av Trumpadministrationens beslut att tillåta att trofeer av bland annat elefant får tas med hem från Zimbabwe och Zambia. Kritiken kommer till och med från personer som i vanliga fall är pragmatiker men som totalt saknar insikt i jakt och i många fall faller för Naturskyddsföreningens beskrivning av vad jakt är.

Jag vet inte hur situationen är för elefanterna i just Zambia och Zimbabwe men jag vet att det är illegal elfenbensjakt som är problemet - inte legal väladministrerad jakt på utvalda djur. Det är för övrigt intäkterna från den sistnämnda som primärt finansierar kampen mot tjuvjägarna på plats i afrika.

Detta gör att jag, även om jag är djupt kritisk till Trump, av rent pragmatiska skäl inte kan kritisera just detta beslut. Skall något kritiseras så är det Japan som tillåter handel med elfenben, Kina däremot avser förbjuda elfenbenshandel vid årsslutet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar