Ibland får man en ögonblicklig insikt i sakernas tillstånd. Härom dagen fick jag en sådan insikt. På den kinesiska säljhögtiden "singles day" (typ något liknande jänkarnas black friday och cyber monday) sålde den stora kinesiska säljsiten enligt Dagens Industri för 150 miljarder bara under förmiddagen. För den som inte vet vad alibaba är så är det en portal från vilken man kan beställa nästan vad som helst, det mesta är kinaproducerat och en påfallande stor andel av grejerna är antingen rena piratkopior, plagiat eller varumärkesintrång. Om man för skojs skull söker på Cold Steel på alibaba så kan det se ut såhär:
Piratkopiorna är generellt sett kända produkter som kopierats i sämre material och säljs under ursprungstillverkarens namn, tex så har Fällkniven haft stora problem med detta.
Plagiat är där kända produkter kopieras och säljs under andra namn, i fråga om knivar så är san-re-mu, enlan och ganzo tre vanligt förekommande aktörer.
Varumärkesintrång är där ett känt varumärke stjäls och kläms dit på vilken vara som helst.
Samtliga dessa tre företeelser hittar vi även på de svenska säljsiterna, inte minst tradera och blocket men även hos en del etablerade handlare (skrev om det i Jaktjournalen härom sisten). En del säljare på tradera har satt i system att importera plagiat och sälja dem med god förtjänst. På bilden nedan så har jag gjort ett screenshot på en sådan säljares traderabutik, priserna förefaller låga men det tar säljaren igen på frakten så även om varan verkar kosta 1 kr så tjänar säljaren en liten slant på den genom saltad frakt och extremt låga inköpskostnader.
Så när man nås av nyheten att alibaba omsatte 150 miljarder på en förmiddag så får man en känsla av volymen på den kinesiska piratmarknaden. En marknad som gör att en del kända och väl etablerade företag nu balanserar på ruinens brant. För en välrennomerad producent som Fällkniven kostar piratkopiorna i direkta kostnader 6-siffriga belopp, vad de kostar i tappad försäljning och försämrat rennomé på grund av dåliga kopior är svårt att räkna på.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar