Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 20 september 2017

Pyrchjakt på enhörning

Jag har sällan möjlighet att vara ute och jaga hela dagar. Men att smyga ut på markerna en eller ett par timmar tre eller fyra gånger i veckan är inga problem. Åtminstone inte så länge solen går ner på kvällenn och inte på dagen. Därför smög jag ut igår vid 18-snåret, direkt efter att middagen var avklarad.

Det regnade så det var mycket olika ljud igång, det är ju alltid bra eftersom mina smygande steg döljs av andra ljud. Jag började med att smyga upp mot en vall i träda några hundra meter söder om vår gård. När jag närmade mig skgsbrynet tittade en råget upp. Fånstirrade någon minut innan hon bestämde sig för att jag var farlig och for iväg som en löning, som väl var i all tysthet. Med sig hade hon två kid.

Jag smög några steg frammåt och stelnade till. ca 30 m ut på ängen stod en bock. Han tittade åt mitt håll. Jag höll andan och bocken vände efter en liten stund blicken och tittade åt det håll där geten och kiden for iväg. Jag höjde försiktigt bössan till axeln och när bocken rätade upp sig lät jag skottet gå. En tydlig träff och bocken for upp i luften, vände 180 grader och började ta sig iväg. Jag såg lite tarmar hänga ut, vad fan, buksköt jag honom på det hållet tänkte jag. Så mycket mer hann jag inte tänka innan bocken sjönk ihop ca 20 m från skottplatsen. Jag gick fram och konstaterade att kulan satt bra, precis bakom bogbladet, men att den gått ut genom buken. Jag var rätt säker på att jag haft en ren bredsida så sådär borde det inte se ut.

Innan allt för mycket magsafter skulle hinna spridas i bukhålan så hivade jag fram kniven, öppnade upp bocken och tog ur honom. Kunde konstatera att båra lungorna var rejält söndertrasade tillsammans med lever. Till råga på allt var även magsäcken sönderskjuten. På något märkligt sät måste kulan ha vinklat, kan den ha stött i lite gräs och börjat tumla innan den träffade bocken? När jag kikade närmare på ingångshålet så verkade det ovalt, så nog var det frågan om en tumlande kula alltid. Här kan tilläggas att jag använde 10,1 grams deerhead från Sako, en bondad kula.

När han var urtagen reagerade jag på att han bara hade ett horn. Det tänkte jag inte på när jag såg honom. Kan han ha slagit av det i sitt krumsprång vid träffen eller saknades hornet från början?

Väl hemma så flådde jag honom, gjorde rent och skar bort rejält kring sårkanalerna med tanke på att magen gått sönder. Avslutningsvis sprayade jag med ättika för att döda efentuella bakterier. När jag hängde in honom i viltkylen så passade jag på att spänna ut bröstkorgen med en smart pryl som Mattias Nettrander / Sydjakt skickat till mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar