Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 11 maj 2017

Mobiltelefontest: CAT B30

För någon månad sedan tappade jag min mobiltelefon (en Samsung tålig knapptelefon) i en lärkplantering när jag jobbade. Irriterande men det gav mig anledning att skaffa en ny telefon. Det blrv en CAT B30 knapptelefon. Varför inte en smartphone kanske någon undrar? Jo jag har redan en Samsung S7 i jobbet så jag behöver ingen privat, dessutom blir jag bara sittande och fillrar med den om jag har tillgång till den över allt så för att få något vettigt gjort så är det knapptelefon som gäller för mig.

En tålig knapptelefon var min utgångspunkt. CAT B30 fanns inne och kostade runt 1000 kr vilket jag tyckte var ok.
CAT B30 sägs klara IP67 dvs ligga under vatten i 30 minuter utan problem. Den har dubbla simkortsplatser, vilket ju är bra om man är ute mycket i skog och mark och garanterat vill ha täckning. Den skall ha 10 dygns stand by tid. Den skall klara fall på upp till 1,8 m.

Så vad tycker jag då om den efter att ha använt den i en månad.

Svar: Jag gillar den inte alls. Och det beror på:
1/ stand by tiden är rent ljug. Om jag inte använder telefonen annat än som väckarklocka klarar den 3 högst 4 dagars stand by. Det var vad min gamla telefon låg på efter 6 års kontinuerligt användande med ett batteri som började tappa prestanda!
2/ anti-intuitiva menyer. Menyerna är svårnavigerade och svårtolkade.
3/ plastig känsla, det kan hända att polymermaterialet är tåligt men den känns som en leksakstelefon i näven.
4/ dåligt ljud när man pratar och svårt att hitta ljudregleringen, se punkt 2.
5/ de olika telefonsignalerna och larmen har alla olika former av motorljud (CAT), vilket gör att de lätt smälter ihop med bakgrunden om man som jag rätt ofta befinner sig i miljöer med maskinbuller. Coolt men kasst.
6/ en tålig telefon skall även ha tåligt glas. Skärmen på min telefon är helt repig bara av att ha legat i fickan!

Sammanfattningsvis. En telefon med intressant specifikation men som är riktigt usel i praktiken. Den är till råga på allt så lätt att den antagligen skulle funka bättre som flöte än sänke. Nä, må skogens alla älgflugor bita det faanskap som hittade på denna telefon.

5 kommentarer:

  1. Vilken underbar sågning! Jag vet aldrig att jag hört någon vara nöjd med en CAT-telefon, oavsett modell.

    SvaraRadera
  2. Hört flera som är nöjda med 60 modellen, den med värmekamera.
    Vet dock inte vad de har haft innan att jämföra med.

    SvaraRadera
  3. Glöm inte den usla backbelysningen som i sitt ljusaste läge inte lyser tillräckligt för att man ska kunna se skärmen utomhus....

    SvaraRadera
  4. Jag tror dig!
    Men vilken är då godkänd enligt dina specifikationer?
    Speciellt bra ljud är hög prio för mig!
    ( klarar mig annars utan hörapparat...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag lovar att återkomma med ett inlägg om det när jag hittat den....

      Radera