Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 10 maj 2017

Test: Ontario RTAK-II

Ontario RTAK-II är en rejäl huggare som ligger på lite drygt 40 cm. Den är tillverkad i pulverlackerat kolstål och har ett blad på närmare 5 mm.

RTAK-II är stor och tung, jag tycker personligen att hantaget är allt för grovt för mina händer och skulle, om jag behöll kniven, välja att göra ett nytt och smäckrare handtag. Slidan är i syntetmaterial och inte speciellt rolig. Den är förvisso anpassningsbar och kan lika lätt sättas på en ryggsäck som i bältet men personligen hade jag föredragit en annan form av slida.

För jakt kan man ha den när man röjer pass eller fixar ved till kaffebrasan. Möjligen kan man klyva djur upp till älgkalvs storlek med den om man nu tycker det är en bra idé. Personligen tycker jag det är bättre att finstycka med slaktkniv, ved hugger jag med yxa.... Kort sagt, det är inget redskap för mej, men det finns de som föredrar huggare och machetes framför yxor...

RTAK-II är designad av Jeff Randall innan han bröt sitt samarbete med Ontario knives. Nu driver han istället ESEE och där har han designat efterträdaren till RTAK-II, Junglas...


Jag vet inte riktigt var man kan hitta RTAK-II i sverige, men hittar man den så bör den ligga på 1500-2000 kr...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar