Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 13 mars 2017

Foto istället för jakt

För ett par veckor sedan budade jag hem ett nytt objektiv på Tradera. Ett sigma 50-500, med nikonfattning. Nikon är vad jag fotat med sedan tidigt 1990-tal dock lite sporadiskt under de första digitala åren. Helt enkelt för att den kamerakvalitet jag var van vid fårn den analoga tiden låg långt bortom min ekonomiska räckvidd. Nu är läget ett annat. Kamerorna har sjunkit i pris och det finns en stor begagnatmarknad för proffs- och semiproffsprylar för rimliga priser om man kan tänka sig grejer med något år på nacken.

Hur som helst. I helgen testade jag det nya objektivet. Det är stort och tungt (kallas lite raljerande Bigma). Autofokusen är helt ok även om den inte är den snabbaste jg testat så är den inte heller långsam. Jag testade att köra kameran helt på frihand. Inte alltid så lätt med de längre brännvidderna, men med ISOtalet uppskruvat till 800 (där går gränsen på min kamera, högre ISO ger för mycket brus) så gick det hyfsat bra. För att prova objektivet i rörliga sammanhang så skippade jag stativ.

I helgen var vädret fint och det blåste väldigt lite. Det gjorde att jag åkte med familjen till stugan i Bohuslän istället för att jaga räv. Stugan fick prioriteras eftersom ingen sett till den sedan vi var där i nyår...
 En ejder är gracil i flykten och när hon simmar. Men det där med landning är inte lika dynamiskt... Här testade jag "action" bilder och rörelse. Tycker att objektivet funkade hyfsat till det. Inga problem att följa djur i rörelse och ha bra skärpa på djuret hela tiden.
 Ett hundporträtt är ju närmast obligatoriskt. Här är jag ganska långt ifrån Missan men det blev ju helt OK ändå.
 Ett objektiv med brännvidd från 50 till 500 innebär kompromisser och de brukar vara särskilt tydliga i någon ände av förstoringsspannet. Här har jag testat de kortare brännvidderna där jag läst mig till att det kan vara problem. Jag tycker allt att bilderna blir bra nog för mina behov...
Att fotografera månen är inte lätt. Den brukar bli helt vit men här underexponerade jag bilden med 0,7 EV i förhållande till vad kameran föreslog och då blev det helt ok. Bilden är tagen med 500 mm brännvidd mitt i natten och delförstorats i datorn.

Sammantaget får jag nog säga att Sigma 50-500 var en trevlig bekantskap. Lite väl tungt för längre strapatser men samtidigt inte värre än en bössa med rejäl kikare... Ni kommer att få se fler bilder tagna genom detta objektiv i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar