Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 24 januari 2017

Test: FOX European Hunter Olive

Itanlienska FOX är tämligen okända i Sverige* men tillverkar riktigt fina knivar, de flesta i det lite högre prissegmentet. Denna gång har jag haft chansen att prova FOX European Hunter som är en modern jaktkniv (egentligen skinner) med handtag i olivträ.
Kniven är totalt 20 cm lång varav bladet är 9,5 cm. Vikten ligger på 181 gram trots en bladtjocklek på hela 4 mm. Bladet är tillverkat i stålet N690. N690 är ett rostfritt stål från Böhler Uddeholm som ligger nära VG10 i prestanda, kort sagt ett stål som tidigare klassades som high end men nu har hamnat lite i skuggan av nya hitghtech stål. Bladet är svart och kniven är rakbladsvass vid leverans.

Kniven kommer i en välsydd läderslida med två knäppen, ett nere över bladet och ett över handtaget. Det är faktiskt slidans konstruktion som utgör min enda invändning mot kniven. Kniven är nämligen lite lurig att plocka fram med en hand, det innebär att man i de flesta fall behöver släppa det hamn håller med den andra handen för att få fram kniven. Man riskerar alltså att kladda ner den rena kniven med en smutsig hand redan när man plockar fram den, men detta är ett problem som många knivar lider av. Personligen hade jag föredragit om kniven levererats med en lågt hängande slida ur vilken man kan dra kniven med en hand.

Hur kniven är att arbeta med är den kanske viktigaste punkten att ta upp. Kniven är liten nog att lätt greppa och hålla inne i bukhålan när man öppnar upp buken på fällda djur, det är en klar fördel. Spetsen är tillräckligt markant för att det inte skall vara några problem att lägga flåsnitt. Det moment där kniven visar sin allra bästa sida är dock vid flåning. Knivbladet är extremt väl utformat för just flåning och man får vara ganska klantig för att skära hål i huden när man flår med denna kniv.

Jag valde att sätta en stropp med rejäl knut ("apans knytnäve") i änden på min kniv, det gav den bättre stadga och fungerar vid behov som en förlängning av handtaget.

FOX european hunter olive är en extremt prisvärd kniv. Materialvalet motsvarar det man finner i betydligt dyrare knivar. Kniven levererar bra även om kniven är i minsta laget för storoxar och jättegaltar så är den utomordentligt bra för klövvilt upp till dovhjorts storlek och något större beroende på hur man väljer att använda den. Min enda egentliga invändning gäller knivslidan, inte så att den är dålig utan det jag är kritisk till är att man behöver två händer för att kunna dra fram kniven. En jaktkniv skall kunna plockas fram med en hand eftersom den andra i många fall är väldigt nedkladdad med blod.

Den som är intresserad av en FOX european hunter olive bör kontakta wanderoo som tar 599 kr för den, vilket är ett mycket bra pris. Jag skulle drista mig till att hävda att detta är en av de mest prisvärda jaktknivar (skinners) jag över huvud taget testat. Den finns även i en variant med krok/buksprätt men den är jag lite skeptisk till då man förlorar flera greppmöjligheter - jag gillar att greppa bladet över ryggen vid vissa arbetsmoment, sedan har jag överlag ingen god erfarenhet av krokar på ryggsidan av knivar.**
_______________________
*Detta är en sanning med modifikation. Det är FOX som tillverkar knivar märkta Beretta vilka man ibland hittar hos svenska jakthandlare.
**KISS - keep it simple stupid, att försöka lägga in flera funktioner i ett knivblad blir sällan bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar