Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 23 januari 2017

Två rådjur för Missan

Igår var jag ute en sväng med Missan. Släppte henne i ett område där det brukar vara gott om rådjur. Tyvärr var det första jag hörde ljudet av motorsågar... Strax därpå svängde en annan bil in och Lotta från jaktlaget klev ur. Hon och hennes gubbe skulle jaga i nästan smama område som jag... Vi snackade lite och insåg att det var lite olika delar av området som gällde.

Sedan tog Missan upp tre rådjur, get med dubbelkid. Det gick iväg åt totalt fel håll och när Missan släppt så gick vi norröver varvid hunn tog upp en stor hare. Jag såg den man var totalt oförberedd så någon harstek blev det då rakt inte. När motionerandet av haren var avklarat rörde vi oss vidare norröver.

På ett hygge såg jag en get med två kid. Missan kom tillbaka från ett annat håll men tog snabbt upp rådjuren. Hon drev på bra och strax därpå smällde det en bit bort, en tydlig hagelsmäll. Jag var säker på att det var någon annan jägare som fått "mina" tre rådjur i pass, positionen på pejlen och skottets riktning talade för det. Intressant nog stannade inte Missan vid det djur jag trodde fällts utan fortsatte.

Fem minuter senare dök de upp i kanten på mitt hygge, lite långt håll för hagel så jag sköt inte men noterade att de nu bara var två. Som jag uppfattade det var det två kid. De fortsatte in i en tätning. Strax därpå small det på andra sidan tätningen och jag hörde rörelser. Ett ensamt djur kom tillbaka ut ur tätningen. Jag höjde drillingen och klämde av. Djuret stöp framlänges. Strax därpå kom Missan i rådjurens löpa, hon var inne i granet för att sedan vända tillbka i "mitt" rådjurs spår. Framme vid djuret började hon lugga frenetiskt...
Jag ringde Lotta som meddelade att det nog var Jonas som stod bakom granarna. Så jag ringde Jonas och mycket riktigt var det han. Det var faktiskt han som skjutit båda skotten jag hörde. Mina kåpor hade lurat mig så jag trodde att det första skottet var 180 grader fel samt betydligt längre bort.... Jag traskade över till Jonas och vi la upp de tre fällda rådjuren i en liten viltparad.
Det finns ett par saker att fundera över efter denna dag.

-Vart tog det tredje rådjuret som Misan drev vägen? Var det verkligen en get + två kid, eller var det en get med ett kid och en bock som gick tillsammans med dem och Missan valde att hänga på geten med telningen då de eventuellt sprang lite långsammare än det tredje djuret?

-Säkerheten i mitt jaktlag. Vi jagar med extremt stor frihet. Det är i princip bara att ge sig ut. Jag  brukar spana av de vanliga parkeringarna innan jag ger mig in i ett område för att kolla så ingen annan är där, men något formellt system för hur man säkerställer att det inte dräller omkring andra jägare i en såt har vi faktiskt inte. Det är ganska obra.

4 kommentarer:

  1. Var det inte de tre som ni sköt som var de tre du såg först? Känns ju som att missan drivit dem alla eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte riktigt om jag syftade fel men detta var tre andra, Missan släppte de tre första en dryg km bort.

      Vi har rätt gott om rådjur. Lodjuren håller sig ännu så länge primärt någon mil norröver.

      Radera
  2. Svar
    1. Det var ett tag sedan sist. Hon har inte varit så intresserad av rävar det sista halvåret, bara någon enstaka gång som jag verifierat räv. Hon har inte heller gått i gryt spontant denna sässong vilket är bra mtp hur hon mår. Däremot har hon kört upp fler katter i träd sedan i oktober än vad hon gjort under hela sin tidigare karriär...

      Radera