Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 21 december 2016

Test: uppladdningsbara RCR123A (16340) batterier

Det finns en mängd batteristandarder på marknaden men vill man ha effektiva ficklampor så används oftast uppladdningsbara batterier av typen 18650  eller CR123A (den uppladdningabara varianten heter RCR123A). Jag har framför allt använt 18650 de senaste åren och har en stor mägnd sådana batterier men nu har jag även ett par lampor som går på CR123A så jag har haft anledning att köpa på mig en handfull sådana batterier av den uppladdnignsbara sorten. CR123A kan även användas som ersättare i lampor som går på 18650, de har rätt längd för att man med två små batterier skall kunna ersätta ett stort 18650.
Jag har ingen testutrustning utan detta blir en rent subjektiv bedömning. De batterier jag har är:

  • Batterilagrets noname RCR123A. Batteriet uppges ligga på 3V, 500 mAh. (länken går till batteriet i fråga även om bilden skiljer, det intressanta är att spänningen skiljer mellan rubrik och text, på kvittot stod 550mAh precis som i rubriken). Kostar runt 50 kr / st.
  • WAMA RCR123A. Ett batteri som säljs i par tillsammans med en laddare. Finns att köpa via många svenska nätbaserade jakthandlare. De uppgvna värdena är 3V, 600 mAh. Kostar 250-300 kr för laddare och 2 batterier beroende på inköpsställe. 
  • Fenix ARB-L16-700. Ett batteri med uppgivna värden 3,7V och 700 mAh. Kostar drygt 60 kr/st och kan beställas via wandroo

Jag har framför allt testat Batterilagrets batteri och WAMA batteriet, Fenix har jag bara börjat testa men inte hunnit ladda speciellt många gånger. Jag har som sagt ingen möjlighet att testa värdena utan det hela baseras på mina subjektiva bedömningar och de är ganska tydliga.

Batterilagrets batteri är det sämsta i denna trio. Det håller igång lampan klart mycket kortare tid än de övriga två.

WAMA batteriet är något bättre än batterilagrets batteri. Det håller igång lampan uppskattningsvis 30% längre tid.

Fenixbatteriet är det klart bästa batteriet i denna trio. Det får lampan att lysa starkare och det håller igång lampan klart mycket längre än de övriga två.

Sammanfattnignsvis kan jag konstatera att jag inte har en aning om prestandaangivelserna på batterierna är korrekta men jag kan definitivt verifiera att de i relation till varandra verkar stämma. Det batteri med lägst värden håller sämst medan det med högst värden håller bäst. Nu gäller detta bara i just detta fall, det finns gott om exempel på brandade nonamebatterier som försetts med rena fantasiangivelser vad gäller prestanda, det finns till och med batterier som har en uppgiven prestanda som ligger långt över den teoretiska maxgränsen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar