Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 25 november 2016

Test: Mora buköppnare

Det finns buköppnare av två grundläggande modeller. Den ena är krokformad och insidan av kroken utgörs av en slipad egg. Den andra ser ut ungefär som en vanlig kniv med den skillnaden att det är knivens rygg som är slipad samt att den saknar spets (tex Swingblade har en sådan buköppnare). vilken man föredrar är helt och hållet en smaksak. Dock är jag personligen inte så förtjust i någon av modellerna, jag föredrar att använda en vanlig kniv vid såväl buköppnandet som när man skär upp djurets skinn.

Jag har haft en Mora buköppnare sedan jag började jaga och har tagit hand om åtskilliga djur med den. Och visst. Den är väldigt funkis och lättanvänd. Möjligen kan man tycka att den är lite svårslipad, men då kan man ta lite våtslippapper kring en tunnare rundstav så kommer man lätt åt att ge den ny fin skärpa. Mora buköppnare är av typen "krok", den är med andra ord i princip idiotsäker. Det finns ytterst lite risk att man skär hål på vom eller tarm när man öppnar upp ett djur med den.

Jag har som sagt en lite äldre variant med läderslida. Det är inte någon bra slida, jag har skurit sönder knäppet när jag plockat fram den. Då verkar den nya versionen med horisontell plastslida vara betydligt bättre. Med läderslida så finns den fortfarande att få tag på för 199 kr, med plastslida kostar den runt 249 kr. Kniven är tillverkad i sverige och bladstålet är svenskt, troligen sandviken.

Mora buköppnare rekommenderas till nybörjaren eller den som inte jagar så mycket och vill ha ett idiotsäkert verktyg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar