Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 15 november 2016

Skomakare bliv vid din läst

Nordiska museet har följande text till en bild på en läst:
"Skomakare, bliv vid din läst" betyder att man inte ska hitta på något nytt, utan hålla sig till den uppgift man har fått eller inom de områden man behärskar.
 Jag kom att tänka på det ordspråket när jag ramlade på Härkilas nya knivar:
Snygga stilrena knivar av allt att dömma. Jag trodde, tills jag kikade närmare på dem, att Härkila samarbetat med någon bra knivtillverkare* och tillsammans utvecklat lite finare knivar. Tyvärr var det inte så. När jag kikade närmare på dem blev jag grymt besviken, detta är inte vad jag förväntade mig av Härkila....

Samtliga knivar verkar vara tillverkade i AUS-8, det liknar 440B men med en gnutta vanadium vilket gör det lite hårdare. Används ofta som en lite billigare ersättare till 44C. Jag skulle, i jämförelse med andra bladstål jag testat klassificera det som ett budgetstål i medlklassegmentet. Definitivt inget stål jag skulle välja i en kniv för över 1000 kr. Härkilas knivar kostar 1.595 - 2.295 kr, vilket känns extremt mycket för vad det verkar vara.

Samtliga slidor är i "formgjutet läder". Jag förstår att slidorna är formade, antagligen både i vått skick  och under tryck, men man gjuter väl ändå inte läder?

Skaften är i pakkawood**. Nu skall ingen tro att pakkawood är trä, det är trälaminat och kan innehålla lite vad som helst. Men det är klart, pakkawood låter mer förtroendeingivande än trälaminat....

Samtliga knivar kallas för dolkar i beskrivningen. Det är fel. En dolk är ett tupräglat stickredskap. Ytterligheten bland dolkar saknar helt egg, har de egg är de oftast tveeggade, ibland tre- eller fyreggade men mycket sällan eneggade. Knivar däremot är egentligen avsedda att skära med. Ytterligheten bland knivar saknar helt spets. Jaktknivarna som Härkila lanserar är just knivar och inte dolkar, att ordet dolk smugits in i beskrivningen kna jag bara tolka som ett sätt att göra verktyget allvarligare och mer respektingivande, en del i marknadsföringen helt enkelt.

Nu vet jag inte hur dessa knivar är i praktiken, men jag är faktiskt rätt skeptisk och jag kan inte uppmuntra till köp. Snarare avråder jag från köp och tycker att den hugade spekulanten bör vända blicken till en producent som är helt inriktad på knivar. Jag tycker det är synd att Härkila känner sig tvingade att lämna sin nischning för att likt stabiloterm och gyttorp lägga sina ägg i så många korgar att man inte kan garantera att alla är befruktade...

Personligen tror jag att Härkila köpt in brandade knivar från någon tillverkare i Kina eller Spanien, eventuellt kan det finnas vissa egna grundläggande specifikationer men det är långt ifrån säkert.*

Slutligen, för att knyta an till inledningen - Härkila bliv vid din rock.
Fortsätt med high end konfektion och ge fan i knivarna så blir alla nöjda och glada.
_______________
*Hade man samarbetat med en tillverkare att vara stolt över och som kunnat ge kvalitetsgaranti så hade naturligtvis fabrikören namngetts.
**Ursprung: 1940s; earliest use found in The Indiana Evening Gazette. From a first element of unknown origin + wood. Perhaps compare pack (the material consists of laminated veneers bonded under high pressure and temperature), or perhaps compare pakka, variant of pukka or pukka.
_______________
Tillägg 16/11: det slog mig att knivar tillverkade i AUS8 påfallande ofta är tillverkade i Taiwan och inte Kina. Kinesiska knivar som skall ha den stålkvaliteten brukar ha ett kinesiskt stål tex 8Cr13MoV eller en snarlik beteckning.

1 kommentar:

  1. Kan bara hålla med. Det är knappast någon Goodwill för ett företag att köpa in halvt undermåliga eller som i det här fallet uppenbart billiga produkter, döpa om dem och sälja dem dyrt. Att betala runt tvåtusen kronor för en kniv med så enkla material och utan utvecklingskostnader (jfr t ex Fällkniven) är enligt mig absurt och gränsar till lurendrejeri.

    SvaraRadera