Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 21 oktober 2016

Läkarordinerad jakt

Jag har nu vid ett flertal tillfällen fått jakt ordinerad av läkare. Tyvärr bara muntligen men ändå.

Första gångerna har varit vid mina årskontroller för blodtrycket. Jag lider nämligen av den svenska folkåkomman högt blodtryck och medicinerar lite lätt för detta. Har årskontroller för att hålla koll. I princip varje gång så tycker läkaren att det är bra att jag håller igång med jakt och rekommenderar mig att fortsätta så.

Andra sammanhanget var tidigare i höst när jag sökte läkarvård för trötthet. Det visade sig att jag hade drabbats av stressutmattning och inte borelia som jag nästan hoppades på. Jag har fortfarande inte återhämtat mig från utmattningen utan blir rejält trött när jag gör olika saker. Läkaren ville att jag skulle motionera mycket, när jag nämnde att jag jagar mycket och rör mig mycket eftersom jag går med hund sken han upp och rekommenderade att jag skulle jaga så mycket jag hade tid och lust med.

Tredje sammanhanget var företagshälsan där jag pratar med en psykolog för att komma tillbaka på banan. Vi har pratat om vad jag tycker är roligt och lustfyllt. Eftersom jag ofta återkommer till jakten när vi behandlar dessa frågor så rekommenderade psykologen mig att jaga mycket, men bara när lusten faller på.

Jag försöker ta den medicinska expertisen på orden och är ute riktigt mycket. Inga krav. Ingen planering. Inga heldagar, snarare några spantana timmar nu eller då. Det är vad jag orkar med och tycker är lustfyllt.

Jag ställer inga resultatkrav på min jakt. Uppstår det en bra situation så smäller det, jag tänker inte ta några risker och forcera fram situationer som kan gå fel. Det skulle bara riskera att vända allt det positiva till dess motsats och det vill jag verkligen inte.

Så bli inte förvånad om du passerar genom mina marker och möter mig med bössan i armvecket och en glad hund som ränner omkring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar