Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 21 oktober 2016

Minkjakt med vorsteh

Härom dagen när jag jagade ställde sig Essa exemplariskt. När jag närmade mig började hon stormskälla. Jag trodde hon ställt gris men det visade sig vara en mink som smet in under en sten. Essa betedde sig nästan som en grythund för att komma åt minken. 

Egentligen borde jag inte blivit förvånad. Essa har ju jagat mink tidigare, men inte på hemmamarken. Idag bestämde jag mig för att utnyttja detta. 
Vi gav oss iväg och jagade utefter bäcken upp till Kvarndammen. Stenigt. Bra minkbiotop. 
Någon mink blev det inte men av Essas beteende att dömma har det passerat mink i närheten av själva dammen. Får göra ett nytt försök där framigenom. 
_________
Ja, Essa fick använda skydsväst:
1/ det fanns risk för gris i området. 
2/ jag tänkte att flytegenskaperna i västen kunde vara bra om hon druttade i dammen vid utflödet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar