Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

söndag 21 augusti 2016

Test: Wicked Edge knivslipningssystem

Wicked Edge är ett knivslipningssystem med mycket gott rykte. Det är amerikanskt och finns i många varianter. Jag skaffade den enklaste varianten, field & sport, dels av kostnadsskäl då systemet är asdyrt och dels för att det är lätt att få med i packningen när man ger sig iväg.
Mitt kit kom i en enkel plastlåda med 2 par stenar (mer om dem sedan) samt tving och jigg.
Kniven skruvas lätt fast i jiggen. Den är försedd med metallstänger som löper ut åt sidorna, dessa har fasta lägen för olika eggvinklar. I metallstängerna monteras armar på vilka stenarna placeras.
Min enkla uppsättning stenar har 100, 200, 400 respektive 600 korn. Det klarar man sig bra på. Vill man ha spegelplank egg så bör man gå upp till 1200 korn och därtill lägga på strigling, för det sistnämna ändamålet finns läder "stenar".
Slipningen är enkel, man använder helt enkelt en sten till varje sida och drar dem varannan gång. Går man ner på 100 korn går det fort att lägga om eggvinkeln helt.

Wicked Edge köper man antingen direkt från USA, men då får man räkna med långa tider för det är oftast minst 6 veckors leveranstid på Wicked Edges produkter. Alternativet, som faktiskt i många fall blir billigare om man tänker på tull på privatimport, är att beställa från företaget vassa knivar. Då kostar färdiga kit från 3000 kr och uppåt. Jag köpte mitt kit på en utförsäljning de hade och gav då 2000 kr, vilket är lägre än om jag köpt samma kit på plats i USA.

Wicked Edge är ett lättanvänt system som snabbt ger bra eggar, den enda nackdelen är priset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar