Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 22 augusti 2016

Test: Delta Forest II 8x42, prisvärd kikare

Delta Forest II 8x42 är en kikare som fått mycket bra betyg i åtskilliga tester. Att priset var så lågt som 1395 kr gjorde att jag valde att köpa in en för att testa. Är de verkligen så bra som folk påstår? I sammanhanget skall man veta att den kikare jag vanligen använder är en kowa 10x42 dcf ligger på ungefär 5000 kr beroende på inköpsställe.
Det första man känner när man plockar fram kikaren är att den känns robust. Det är en rejäl sak med bra passning på detaljerna. När man lyfter den till ögat så är synfältet brett, det anges vara 8,52 grader, vilket är bra och underlättar enormt när man spanar av stora ytor. Självklart är inte skärpan 100%-ig i kanterna, men det skall man inte förvänta sig.
På ockularet sitter den vanliga gummiploppen som man ställer in beroende på om man bär glasögon eller ej. Eftersom jag är glasögonbärare så hade jag ploppen infälls (höger okular på bilden). Kan dock konstatera att kikaren är väldit känslig för avståndet till ögat vilket gör att man måste ha glasögonen på exakt rätt sätt för att inte få svarta fält i kikarbilden. Kikaren har en ganska varm färgåtergivning, min Kowa har kall, vilket man föredrar är en smaksak.
Kikarremmen som följer med är av neopren och avlastar tyngden väl.

Härom kvällen hade jag med kikaren ute och kunde konstatera att den utan problem kan användas till nästan en timme efter solnedgång. Kanske var mitt exemplar extra bra eller så håller de denna goda optiska kvalitet överlag.

Kort sagt. Delta Forest II 8x42 känns initialt som en extremt prisvärd kikare. Och om den så bara håller en jaktsäsong så får man fortfarande klassa den som prisvärd. Den kan köpas hos välsorterade optikförsäljare, personligen rekommenderar jag Hannes på Netjakt där jag hämtade mitt exemplar.

2 kommentarer:

  1. Nyfiken på jämförelse med DF 10x42.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har jag i nuläget inte tillgång till. Kanske skall kolla om jag kan få låna en från nettojakt...

      Radera