Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

lördag 20 augusti 2016

Recension: Rökning av Alf Andersson

Alf Andersson kommer med ett jämt flöde av intressanta böcker, oftast har de med tillvaratagande att göra men även eftersök har han skrivit om. Boken Rökning är vid det här laget en klassiker. Eller ja, det är den 14 och helt omarbetade upplagan av Så röker du kött och fisk.

Boken är rejält omarbetad. Visst är många texter desamma från tidigare upplagor men i många fall är de utökade och/eller omstrukturerade. Någon liten del har plockats bort medan mycket har tillförts. Bildmaterialet har utökats. Formgivningsmässigt ligger den på samma sidomfång och format men typsnittet är något mindre vilket ger mer text på bokens knappa 100 sidor.

Några saker som jag reagerade på när jag läste boken:
1/ varför tas inte sidfläsk upp som en bra rökdetalj när vildsvinet behandlas? Personligen tycker jag att sidfläsket, bacon, är något av det allra bästa på vildsvinet.
2/ varför finns inte rökning av hjärta med? Hjärtat är en fantastisk muskel som passar utomordentligt att röka.
3/ korvkapitlet har utökats vilket är mycket bra!
4/ de allt vanligare Bradleyrökarna behandlas inte alls.  Eftersom jag fått intrycket av att de börjat segla upp som en av de vanligaste enskilda rökmodellerna så tycker jag att det hade varit på sin plats.

Mina synpunkter till trots så är det en mycket bra och användbar bok. Den i dagsläget bästa boken om rökning på den svenska marknaden.

Alf Andersson Rökning. Så röker du kött och fisk. isbn 978-91-7586-659-8, utgiven av Settern förlag, tryckt på Bulls i Halmstad. Kostar 220-240 kr beroende på var man köper den...

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera